شایان بورس به عنوان سایتی مرجع در راستای ارائه اخبار و رخدادهای بازار سرمایه و کالا و بورس ایران و جهان و تحلیل های علمی و نیز آموزش به افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند در خدمت کاربران گرامی میباشد. "Shayan Bourse" is as a reference site for news and events in capital market and goods and the exchange of scientific analysis and training to those who wish to enter the capital market. محل فعالیت شایان بورس در ایالات متحده آمریکاست و صرفا کلاسهای حضوری در شهر واشینگتن دیسی برگزار می گردد*** شایان بورس حامی معامله گران حرفه ای ایران *** با مراجعه به منوی برنامه کلاسها می توانید در کلاسهای آنلاین شایان بورس از طریق اسکایپ در اقصی نقاط جهان خصوصا ایران ثبت نام نموده و شرکت نمایید*** شما می توانید با تلفن : 12402211683+ با ما در ارتباط باشید تحولات بزرگی در بازار سرمایه در شرف وقوع است
شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس


 
تاريخ : سه شنبه 10 ارديبهشت 1392برچسب:,

 

 

رمضان سلیمانی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز به جزئیات بیشتری از تحولات پیش رو در بازار سرمایه اشاره کرده است. وی در یک تحلیل کلی از شاخص کل بورس در مقاطع "کوتاه مدت"، "میان مدت" و "بلندمدت" به تأثیرات تحولات اخیر و پیش رو در بازار سرمایه پرداخته که شرح آن در ادامه آمده است.

براساس این تحلیل در یک تقسیم بندی کلی تحولات مذکور به دو دسته تقسیم می شود.

الف) تحولات ساختاری در اقتصاد ایران

ب) تحولات سیاسی احتمالی در اثر انتخابات

در بخش تحولات ساختاری اقتصاد ایران، باید گفت که طی چند سال اخیر تغییرات ساختاری مهمی در اقتصاد کشور اتفاق افتاده که تأثیرات فوق العاده ای از خود بر جای گذاشته است، که بازار سرمایه نیز از این تأثیرات بی نصیب نمانده است. از جمله این تحولات ساختاری عبارتند از:

1. رشد دو رقمی سالانه نقدینگی و رسیدن آن به سطح 437 هزار میلیارد تومان در سال 1391

2. رشد دو رقمی نرخ تورم به صورت مزمن و افزایش آن به سطح بیش از 30 درصد در سال 1391 مطابق گزارش های رسمی

3. تنزل ارزش پول ملی در مقابل سایر ارزها به میزان حدود 3 برابر طی 2 سال اخیر

4. توسعه صادرات غیر نفتی و محصولات پتروشیمی تا سطح تقریبی 50 میلیارد دلار تا سال 1391 و قابل افزایش تا سطح 70 میلیارد دلار در سال جاری

5. اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها، آزاد سازی مرحله ای قیمت ها و سرعت گرفتن روند خصوصی سازی در کشور

6. احتمال اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها با شيب ملايم تر و رعايت ملاحظات بخش توليد و صنعت در جهت بهبود رشد توليد ناخالص داخلي.

بررسی تأثیرات هر یک از تغییرات ساختاری فوق بر بازار سرمایه نیازمند فرصت بیشتری است که در این مجال نمی گنجد، اما به یکی از موارد مهم آن که تنزل ارزش 3 برابری پول ملی است، اشاره می شود. توجه داریم که فضای اقتصادی کشور به دلایل مختلف از جمله اجرای سیاست جایگزینی واردات در گذشته و همچنین وابستگی نسبتاً شدید ماشین آلات و کالاهای واسطه ای بخش تولید به واردات به شدت از ارز خارجی تأثیر پذیر بوده و به اصطلاح "دلاریزه" می باشد.

تحت این شرایط با تنزل ارزش سه برابری پول ملی کالاهای سرمایه ای، دارایی های ثابت در بخش های مختلف اقتصادی در یک فرآیند زمانی کوتاه حدود 3 برابر رشد کرده اند. این موضوع از طلا، زمین و ساختمان گرفته تا خودرو و مواد غذایی و غیره را شامل می شود. در این میان تنها بخشی در اقتصاد که از رشد 3 برابری محروم بوده، بازار سرمایه است که دلیل عمده آن را بایستی به موضوع ریسک های ناشی از تحریم و عدم توسعه کامل بازار سرمایه مرتبط دانست. باید پذیرفت که علی رغم تلاش های فوق العاده مسئولان بازار سرمایه کشور، هنوز توسعه همه جانبه ای در بورس کشور اتفاق نیفتاده است. در عین حال به دلیل ساختار سنتی سرمایه گذاری در کشور، کماکان بخش مسکن به عنوان ضربه گیر نقدینگی در کشور عمل می کند و بازار سرمایه در جذب و هدایت نقدینگی حدود450 هزار میلیارد تومانی کشور جایگاه بالایی ندارد و امید است که این مهم در افق پیش رو با رشد و بازدهی پایدار در بازار سرمایه محقق شود. موضوعی که می تواند به تحقق حماسه اقتصادی در سال "حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی" کمک مؤثری نماید.

در بخش تحولات سیاسی نیز انتخابات خرداد سال جاری را پیش رو داریم. از بررسی رفتار نمودار شاخص کل که شرح آن در ذیل آمده است، پیش بینی می شود که مردم در انتخابات پیش رو به یک انتخاب میانه رأی خواهند داد. به عبارت دیگر شاهد انتخاب رئیس جمهوری خواهیم بود که نه تنها در خصوص مسائل سیاسی و اقتصادی داخلی با تأمل و دقت بیشتری عمل خواهد کرد بلکه در سطح بین المللی نیز عملکرد مناسبتری را به نمایش خواهد گذاشت و احتمالاً حل موضوع هسته ای و برقراری تعامل مناسب تر با بخش خارجی اقتصاد از نتایج آن خواهد بود.

با عنایت به نکات مورد اشاره در فوق نگاهی اجمالی به رفتار شاخص کل در بازه زمانی "روزانه"، "هفتگی" و " ماهانه" خواهیم داشت که می تواند ره یافت مناسبی از روند بازار سرمایه در "کوتاه مدت"، "میان مدت" و "بلندمدت" به ما ارایه کند لازم به ذکر است که به روز رسانی داده ها مربوط به تاریخ 92.2.7 می باشد.

 

 

 


همانگونه که در نمودار شماره (1) مشاهده می کنیم شاخص کل طی 2 سال اخیر و تا قبل از شهریور ماه سال 1391 در محدوده حداقل 24000 واحد و حداکثر 27 هزار واحد محصور بوده و انرژی آن متراکم شده، که دلیل عمده آن ریسک ناشی از فشارهای بین المللی در خصوص فعالیت هسته ای کشور و تحریم مکرر و مخصوصاً تحریم نفتی و پتروشیمی اعمالی ازسوی کشورهای غربی بوده است؛ اما همزمان با تحولات فوق و کاهش صادرات نفت خام از یک طرف و توسعه ظرفیت های پالایشگاهی آماده به فعالیت از طرف دیگر شرایطی ایجاد شد که نفت خام بیشتری در اختیار بخش های پالایشگاهی کشور جهت تسویه و تبدیل آن به فرآورده های نفتی قرار گیرد. در عین حال تنزل ارزش 3 برابری ریال و به عبارتی افزایش 3 برابری ارزهای خارجی، شرکت های پتروشیمی را در موقعیت صادراتی ویژه ای قرار داد، به طوری که درآمد ریالی آنها حدود 3 برابر شد و این موضوع تعدیل EPS مکرر شرکت های پتروشیمی را به ارمغان آورد. در اثر 2 تغییر عمده فوق که ناشی از تحولات ساختاری در اقتصاد بوده و همچنین عدم رشد قیمت سهام در مقایسه با بازارهای رقیب، بازار سرمایه در یک جهش فوق العاده از سطح 27000 واحدی در شهریور 1391 عبور کرد؛ سطحی که قبلاً در 4 مرحله نتوانسته بود از آن عبور نماید. شرایط مثبت ناشی از تغییرات ساختاری مذکور کماکان پابرجاست و برای آنکه بتوانیم سطوح رشد بازار را در افق پیش رو دنبال کنیم از بسط سطوح فیبوناچی کمک می گیریم که به صورت سطوح زیر در نمودار مشخص شده است:

24000واحد 0/.%

28900 واحد 6/23%

36400 واحد 8/61%

43700 واحد 100%

55600 واحد 161%

بر این اساس پیش بینی می کنیم که بازار سرمایه در مسیر رشد خود در یک افق یک تا 1.5 سال آینده به سطح 55600 واحد دست یابد اگر چه در مسیر فتح قله مذکور با مقاومت 43700 واحدی روبروبود که این مهم نیز طی روز جاری محقق شد.

بنابر این از بررسی شاخص در "کوتاه مدت" مشخص می شود که اگرچه در بازه مانی روزانه "دوره کوتاه مدت" ممکن است با نوساناتی در بازار مواجه باشیم اما روند کلی بورس مثبت بوده و سطح شاخص 55600 واحدی در دسترس می باشد. این مهم از شکست در روند RSI و واگرایی در اسیلاتور MACD و استوکاستیک به خوبی مشخص است.


از بررسی شاخص "میان مدت" ملاحظه می کنیم که با توجه به شکست سطح مقاومتی شاخص در محدوده 43700 واحد به عنوان اولین مقاومت بین راهی طی روز جاری، به نظر می رسد به زودی شاهد شاخص 55600 واحدی خواهیم بود. بر این اساس تا زمانیکه خط روند صعودی مشخص شده در نمودار، شکسته نشده است، تداوم رشد شاخص مورد انتظار بوده و وضعیت اسیلاتورهای MACD و استوکاستیک آن را تأئید می نمایند. موضوع مهم در مسیر صعودی شاخص شکست خط روند در RSI به عنوان شاخص قدرت نسبی خریداران است که با ماروبوزهای صعودی همراه شده و رشد شایان بازار را علامت می دهند.

 


از بررسی شاخص در بازه زمانی ماهانه به عنوان معیار ارزیابی بلندمدت متوجه می شویم که بازار سرمایه در بلند مدت که معمولاً دوره بالاتر از 9 ماه را نشان می دهد، در روند صعودی قرار داشته و فعلا می توانیم به صعود شاخص به سطح  55600 واحد و حتی بالاتر حدود 75000 واحد معادل 261 درصد بسط فیبوناچی امیدوار باشیم.

امید است در سالی که به نام "حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی" نامگذاری شده است شاهد شکوفایی هر چه بیشتر بازار سرمایه و شرکت های تولیدی و صنعتی کشور باشیم.

 

 


Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط شایان دیبا