شایان بورس به عنوان سایتی مرجع در راستای ارائه اخبار و رخدادهای بازار سرمایه و کالا و بورس ایران و جهان و تحلیل های علمی و نیز آموزش به افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند در خدمت کاربران گرامی میباشد. "Shayan Bourse" is as a reference site for news and events in capital market and goods and the exchange of scientific analysis and training to those who wish to enter the capital market. محل فعالیت شایان بورس در ایالات متحده آمریکاست و صرفا کلاسهای حضوری در شهر واشینگتن دیسی برگزار می گردد*** شایان بورس حامی معامله گران حرفه ای ایران *** با مراجعه به منوی برنامه کلاسها می توانید در کلاسهای آنلاین شایان بورس از طریق اسکایپ در اقصی نقاط جهان خصوصا ایران ثبت نام نموده و شرکت نمایید*** شما می توانید با تلفن : 12402211683+ با ما در ارتباط باشید دارایی مشتریان اعتباری قفل می شود
شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس


 
تاريخ : سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:,

 

 

دارایی مشتریان اعتباری قفل می شود

امسال در سپرده گذاری مرکزی سازمان بورس سال مدیریت ریسک نام گذاری شد و راه اندازی صندوق تضمین تسویه معاملات بورس نیز در راستای همین هدف است.

حامد سلطانی نژاد- مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی سازمان بورس در گفت و گو با اقتصاد پرس در خصوص راه اندازی صندوق تسویه وجه به عنوان یک ابزار تنبیهی در بازار سرمایه گفت: تا قبل از راه اندازی این صندوق تسویه معاملات به دلیل کمبود منابع کارگزاری معطل می ماند.

 

فلسفه راه اندازی صندوق

وی د رباره فلسفه راه اندازی صندوق تضمین تسویه این گونه توضیح داد:  درکارگزاری ها مشتری باید قبل از اینکه درخواست خرید بدهد ،وجه مورد نظر را به حساب  کارگزاری واریز کند  اما معمولا کارگزاران قبل از واریز وجه ، اقدام به خرید برای مشتری می کنند.

وی ادامه داد: با راه اندازی این صندوق منابعی به تناسب عملکرد بدهکاری و بستانکاری کارگزاران در یک دوره سه ماهه ، جمع آوری و به حساب صندوق واریز می‌شود.

سلطانی نژاد با اشاره به اینکه این منابع در دوره های سه ماهه تجدید می شود، اظهار داشت:  در حال حاضر منابع این صندوق به 3.5 میلیارد تومان رسیده است.  به گفته وی صندوق تضمین ابزار تنبیهی برای کارگزارانی است که در تسویه تاخیر دارند. زیر تا قبل از راه اندازی این صندوق، عملیات تسویه در بورس به دلیل کمبود منابع یک کارگزاری معطل می ماند.

 

فرآیند اجرایی

مدیر عامل سپرده گذاری مرکزی درخصوص فرآیند اجرایی این صندوق گفت: در حال حاضر اگر منابع جاری کفاف تسویه روزانه را ندهند از منابع صندوق استفاده می شود.

سلطانی نژاد با اشاره به اینکه اگر کارگزاری در پرداخت و تسویه تاخیر داشته باشد و مجبور به استفاده از منابع صندوق شود، جریمه خواهد شد، اضافه کرد: مبلغ جریمه نیز به حساب صندوق واریز می شود و در پایان دوره بین کارگزاران توزیع می شود.

 

ابزاری برای کاهش تخلفات

وی که معتقد است این صندوق ، ابزاری برای تخلف زادیی است، ادامه داد:  تا قبل از این اگر کارگزاری تاخیر در پرداخت بدهی داشت ، فقط نامه ای به ناظر بازار ارسال و عملکرد کارگزاری در کمیته تخلفات بررسی می شد اما در حال حاضر کارگزار جریمه نقدی می شود مگر اینکه تاخیر بیش از چند ساعت باشد و به روز برسد.

وی در تاکید بر مزیت تخلف زدایی این صندوق به کاهش چشمگیر گزارش تخلفات  در تسویه روزانه از زمان راه اندازی صندوق اشاره کرد و گفت: علاوه بر این مزیت دیگر این ابزار ملموس شدن تاخیر در تسویه با جریمه نقدی کارگزار است به این ترتیب تسویه به موقع انجام می شود.

سلطانی نژاد در کنار بحث صندوق تسویه  به عنوان یک ابزار تنبهی ، از راه اندازی ابزار تشویقی نیز برای کارگزاران خبر داد.

 

یک ابزار تشویقی

وی با اشاره به راه اندازی  ابزار کنترل مشتریان اعتباری گفت:  معمولا تاخیر در تسویه به دلیل مشتریان اعتباری کارگزاری ها است اما کارگزاران نمی توانند مشتری اعتباری نداشته باشند . مشتری اعتباری هم گاهی اوقات اصلا تسویه نکرده یا به موقع تسویه نمی کند که در نهایت کارگزار متضرر می شود.

مدیر عامل سپرده گذاری مرکزی بیان کرد : در حال حاضر ابزار کنترل مشتریان اعتباری در اختیار کارگزارن قرار گرفته است . به این ترتیب که دارایی مشتریان اعتباری زیر نظر کارگزاری قفل می شود تا مشتری نتواند دارایی اعتباری را در کارگزاری دیگری به فروش برساند.

به گفته وی این ابزار حدود یک ماه است که راه اندازی شده و در اختیار کارگزاران قرار گرفته است. قبل از این کارگزاران از محل مشتری های اعتباری با مشکلات زیادی مواجه می شدند به عنوان مثال همین اواخر یک مشتری اعتباری هشت کارگزار را متضررکرد و آخرین کارگزاری ر ا با دو میلیارد و 500 میلیون تومان زیان مواجه کرد. این ابزار مشتریان پر ریسک را پوشش می دهد.

 


Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط شایان دیبا