شایان بورس به عنوان سایتی مرجع در راستای ارائه اخبار و رخدادهای بازار سرمایه و کالا و بورس ایران و جهان و تحلیل های علمی و نیز آموزش به افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند در خدمت کاربران گرامی میباشد. "Shayan Bourse" is as a reference site for news and events in capital market and goods and the exchange of scientific analysis and training to those who wish to enter the capital market. محل فعالیت شایان بورس در ایالات متحده آمریکاست و صرفا کلاسهای حضوری در شهر واشینگتن دیسی برگزار می گردد*** شایان بورس حامی معامله گران حرفه ای ایران *** با مراجعه به منوی برنامه کلاسها می توانید در کلاسهای آنلاین شایان بورس از طریق اسکایپ در اقصی نقاط جهان خصوصا ایران ثبت نام نموده و شرکت نمایید*** شما می توانید با تلفن : 12402211683+ با ما در ارتباط باشید استفاده ازتعویض نقش و شکسته شدن ساپورت و رزیستنس S&R
شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس


 

از آنجا که ساپورت و رزیستنس ها برای بازار سطوح قیمتی مهمی به شما می روند حتی با شکسته شدن این سطوح و عبور قیمت از آنها امکان اینکه قیمت در آینده نسبت به آنها عکس العمل نشان بدهد بسیار بالا می باشد و در بازگشت نقش S یا R با یکدیگر تعویض می شود. ساپورت در آینده نقش یک رزیستنس را بازی می کند یا یک رزیستنس مانند یک ساپورت ایفای نقش می کند. همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید عبور قیمت از یک ساپورت، نقش رزیستنس را در آینده به آن خط واگذار کرده و بازار نسبت به آن خط عکس العمل نشان داده است.

در زیر نمودار روزانه دلار به ین ژاپن دیده می شود. قیمت 108.95 در ابتدا نقش رسیستنس و پس از شکسته شدن تبدیل به ساپورت می شود.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا
 
تاريخ : شنبه 18 بهمن 1393برچسب:,

 

اصول درجه اهمیت ساپورت و رزیستنس S&R

درجه اهمیت ساپورت و رزیستنس به عوامل گوناگونی مربوط است. اما در اینجا به ساپورت و رزیستنس های مختلف و درجه اهمیت آنها خواهیم پرداخت.
ساپورت و رسیستنس چشمی: همانطور که در گذشته ذکر شد معمول ترین نقاط بازگشت بازار نقاطی است که در گذشته بازار نسبت به آنها عکس العمل نشان داده است. درجه اهمیت S و R چشمی به عوامل گوناگونی بستگی دارد. هر چه تعداد دفعات بازگشت قیمت از سطحی بیشتر باشد اهمیت آن قیمت بیشتر است اگر قیمتی در S یا R سه بار باز گشته باشد بسیار اهمیت بیشتری نسبت به خطی دارد که تنها یک بار قیمت از آن مکان بازگشته است. هرچه S یا R در نمودار بلند مدت تری مورد بررسی قرار بگیرد اهمیت آن سطوح بیشتر می باشد. به عنوان مثال باید درک کنیم اهمیت ساپورت و رزیستنس در نمودار هفتگی بیشتر از نمودار چهار ساعته و در نمودار چهار ساعته بسیار قوی تر از نمودار 15 دقیقه است. نکته دیگر، ساپورت رزیستنس های احساسی می باشد، ساپورت و رزیستنس هایی که بازار در گذشته های دور به آنها رسیده و بازار سالهاست که آن قیمت را مشاهده نکرده. S و R دیگری که در این دسته جای می گیرد نقاط Even می باشد نقاط Even در مبادلات ارز قیمت هایی است که از پنج رقمی که عموما ارزها در مقابل یکدیگر محاسبه می گردند دو رقم سمت راست به عدد دو صفر برسد. از آنجا که در جاهایی که بازار به رقم صحیح دو صفر می رسد نرخ برابری یک واحد اصلی تغییر میکند از لحاظ احساسی بازار نسبت به این اعداد واکنش نشان می دهد. مثال این مورد زمانی است که نرخ برابری یورو به دلار از 1.2999 به 1.3000 می رسد. در این زمان شاید بازار نسبت به تغییر برابری این جفت عکس العمل نشان بدهد و اجازه رسیدن قیمت به سطوح بالاتر را ندهد. در درس های آینده با ساپورت و رسیستنس های دیگری نیز آشنا خواهیم شد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

در زمان تشخیص ساپورت S و رزیستنس R می توان با مد نظر قراردادن قوی بودن این سطوح، انتظار داشت قیمت در هنگام برخورد با آنها در خلاف جهت روند قبلی حرکت کند و معامله در جهت خلاف روند قبلی باید انجام شود. البته تا زمانی که تجربه و دانش تشخیص بجا و درست محدوده های S&R را بدست نیاورده اید توصیه نمی شود که به این شکل معامله کنید .

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

اولین گام برای تشخیص نقاط بازگشت قیمت (S&R) مکان هایی روی نمودار می باشد که در گذشته معامله گران نسبت به آن قیمت ها عکس العمل نشان داده اند عموما از این نقاط در اصطلاح به ساپورت و رزیستنس چشمی یاد می کنند.

همانطور که در شکل مشاهده می شود با دوبار برخورد قیمت به سطح قیمتی خاص زمانی که بار سوم قیمت به این سطوح می رسد حجم زیادی از معاملات خرید به فروش یا بالعکس تبدیل می شود و از همین رو بازار در جهت معکوس حرکت می کند.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

به طور کلی برای هر معامله، نیاز به سه فاکتور می باشد تایین جهت، نقاط خروج (حدضرر و حدسود) و حجم. در گذشته در مورد تکنیک های مدیریت سرمایه و تعیین حجم معامله به تفصیل صحبت کردیم اما دو فاکتور دیگر چیست ؟ مهمترین هدف هر تریدر برای افزایش سرمایه تشخیص جهت بازار می باشد جهت از آن رو حائز اهمیت است که سود معامله گران از تشخیص درست جهت ساخته می شود تنها هدف باید این باشد که تریدر جهت غالب خریداران یا فروشندگان را تشخیص دهد و همسو با آنان وارد بازار شود. از آنجا که پویایی بازارمبادلات ارز یعنی حجم و تعداد زیاد خریداران و فروشندگان از تغییرات قیمت ها و جهات آنها ناشی می شود تشخیص نقاط تغییر قدرت بین خریداران و فروشندگان از مهم ترین مباحث تحلیل تکنیکال می باشد. بنابراین نقاط تغییر جهت روند اصلی قیمت از صعودی به نزولی و یا از نزولی به صعودی از اهمیت بالایی برخوردار است. نقاط حداقل (Minimum) که روند نزولی قیمت با برخورد به آنها تغییر جهت داده و به روند صعودی تبدیل می شود را نقاط حمایت یا Support (به اختصارS) می نامیم و به نقاط حداکثر (Maximum) که روند صعودی قیمت با برخورد به آنها تغییر جهت داده و به روند نزولی تبدیل می شود را نقاط مقاومت یا Resistance ( به اختصارR) می گوییم. درک و تشخیص نقاط S و R برای معاملات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در پنج درس آینده انواع روش های تشخیص و استفاده از نقاط حمایت و مقاومت توضیح داده خواهد شد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

نمودار شمعی (Candlestick) یکی از پر کاربردترین نمودارها می باشد که در واقع نسخه تکامل یافته نمودار میله ای است. از این نوع نمودار ژاپنی ها در قرن هجدهم استفاده می کرده اند که تاریخچه آن در نوع خود جالب است.

همانطور که در نمودار میله ای هر میله نشان دهنده تغییرات قیمت در یک بازه زمانی بود، در نمودار کندل استیک Candlestick نیز هر کندل نشان دهنده قیمت باز شدن، بسته شدن، قیمت حداکثر و قیمت حداقل در بازه زمانی مورد نظر است. همانطور که در شکل ظاهری یک کندل مشاهده می کنید، هر کندل شامل یک قسمت پهن (بدنه یا Body) و دو خط نازک در بالا و پایین (Shadow) است. فاصله بین قیمت Open و قیمت Close بدنه را تشکیل می دهد و قیمت High و Low را خط های باریک (سایه و Shadow نیز خوانده می شوند) نمایش می دهند.

علت اینکه آنقدر افراد نمودار کندل استیک را بر نمودار میله ای ترجیح می دهند این است که در نمودار شمعی، صعودی و نزولی بودن قیمت در هر بازه زمانی به راحتی قابل تشخیص است. معمولا کندل های صعودی – بولیش کندل (Bullish Candle) با رنگ سبز، سفید، آبی و یا توخالی نمایش داده می شوند و کندل های نزولی – بریش کندل (Bearish Candle) با رنگ مشکی، قرمز، قهوه ای و یا توپُر نشان داده می شوند.

شکل ها و الگوهایی که کندل ها با قرار گرفتن در کنار یکدیگر ایجاد می کنند مطالب بسیاری را بیان می کنند که بعد ها مفصل به آنها خواهیم پرداخت.

 

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا
 
تاريخ : شنبه 18 بهمن 1393برچسب:,

 

نمودار خطی ساده ترین نوع نمودار می باشد. در این نوع از نمودار، قیمت های Close در هر بازه زمانی به هم متصل شده و نمودار را به وجود می آورند و در این نمودار نمی توانیم قیمت Open، High، Low را مشاهده کنیم.

 

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

معمولا در آموزش نمودارها، ابتدا نمودار خطی را بیان می کنند اما ترجیح می دهم که ابتدا شما را با نمودار میله ای آشنا کنم. قبل از اینکه وارد جزئیات یک نمودار میله ای شویم مایل هستم شما را با مفهوم تایم فریم (TimeFrame) یا بازه زمانی آشنا کنم. هر نمودار قیمت، بنا به انتخاب کاربر می تواند بازه های زمانی متفاوتی را نشان دهد از بازه یک دقیقه ای (یا تیک چارت) تا بازه زمانی هفتگی و حتی ماهیانه. وقتی که شما برای نمودار خود تایم فریم یک روزه را انتخاب می کنید، یعنی هر واحد بر روی محور زمان (محور افقی) نشان دهنده یک روز است. به همین ترتیب اگر تایم فریم یک ساعته را انتخاب کنید، هر واحد بر روی محور افقی نمودار برابر یک ساعت خواهد بود.

به بحث اصلی در مورد نمودار میله ای برگردیم. اگر به تصویر زیر توجه شود (شکل ظاهری یک نمودار میله ای) نمودار میله ای از تعداد زیادی از این میله ها (Bars) تشکیل شده که هر کدام از اینها، تغییرات قیمت را در بازه زمانی انتخاب شده نشان می هند. یعنی به طور اجمالی می گویند که در بازه زمانی مورد نظر چه اتفاقی روی داده و چه تغییراتی در آن ایجاد شده است.

فرض کنیم بازه زمانی (تایم فریم) یک روزه را انتخاب کرده ایم. در این حالت هر میله نشان دهنده یک روز می باشد. زائده سمت چپ میله قیمت باز شدن (Open Price) را نشان می دهد. یعنی در روز مورد نظر، اولین قیمت چه عددی بوده است. زائده سمت راست قیمت بسته شدن (Close Price) را نمایش می دهد. یعنی قیمت در آخرین لحظه از آن روز را نشان می دهد. نقطه پایینی میله حداقل قیمتی را نشان می دهد که در آن روز وجود داشته است (Low Price) و به همین ترتیب نقطه بالایی میله حداکثر قیمت آن روز را نشان می دهد( High Price). حالا دوباره به شکل ظاهری یک میله از نمودار میله ای نگاه کنید و سعی کنید مطالب گفته شده را به خاطر بسپارید. با کمی دقت متوجه می شوید که اگر در یک میله (Bar) قیمت باز شدن (Open) پایین تر از قیمت بسته شدن (Close) باشد، یعنی در آن بازه زمانی قیمت صعود کرده و یا بالعکس. این چهار قیمت برای هر بازه زمانی بسیار مهم هستند و بعد ها استفاده زیادی از آنها خواهیم کرد. پس حتما مفهوم High، Low، Open، Close را به خوبی یاد بگیرید.

 

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

تحلیل تکنیکال در بازار مبادلات ارز

همانطور که در درس دوم اشاره شد، تحلیل تکنیکال بررسی نمودار قیمت و شناسایی الگوهای قیمتی در جهت پیش بینی حرکت های آینده بازار می باشد. مهمترین ابزار یک تحلیل گر تکنیکال (Technical Analyst) نمودار تغییرات قیمت می باشد. در این درس انواع نمودارها را خواهیم شناخت و با پایه ای ترین ابزار تحلیل آنها یعنی خطوط حمایت – ساپورت (Support) و خطوط مقاومت – رزیستانس (Resistance) آشنا خواهیم شد.

بهتر است در همین ابتدای کار با اصطلاح بازه زمانی – تایم فریم (Time Frame) آشنا شوید. همانطور که از اسم آن پیدا است بازه زمانی اشاره دارد به مدت زمانی که تغییرات قیمت در آن ثبت می شود. به عنوان مثال اگر قیمت را در پایان هر هفته بر روی نمودار ثبت کرده و این نقاط را به هم متصل کنیم، نموداری به دست می آید که می گوییم بازه زمانی آن هفتگی است و یا اگر این کار را برای هر ساعت انجام دهیم، یعنی قیمت را در پایان هر ساعت بر روی نمودار ثبت کنیم، نموداری با بازه زمانی یک ساعته به دست می آوریم.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

اصول معامله

 

آن چه درباره مدیریت سرمایه و روانشناسی ترید (معاملات) تا به اینجا گفته شد قسمتی از اعمال و محاسباتی می باشد که باید مد نظر قرار دهیم. برای عملی کردن اطلاعات بالا در قسمت انتهایی این بخش، نمونه عملی و قدم های لازم برای مدیریت سرمایه را یادآوری می کنیم. فراموش نشود که این قدم ها باید مو به مو اجرا شود و تخطی از قسمتی از آن مساویست با از دست دادن سرمایه. برای مدیریت سرمایه این قسمت را یا کامل مطابق دستورات اجرا کنید و یا به روش خود بازگردید.

1- تحلیل بازار : بر مبنای سیستم خود بازار را تحلیل کنید جهت آنرا تشخیص دهید و آماده معامله بشوید. اگر سیستم شما سیگنالی نمی دهد از وارد شدن به بازار بپرهیزید.

2- تشخیص نقطه خروج : حد ضرر و سود خود را قبل از آغاز معامله تایین کنید. تایین حد ضرر و سودتان باید بر اساس تحلیل و سیستم معاملاتی شما باشد نه عوامل دیگر. اگر سیستم و روش شما حد سود و زیانتان را مشخص نکرده از وارد شدن به بازار بپرهیزید.

3- ریسک به ریوارد : بعد از آنکه سیستم معاملاتی شما نقاط خروج را برای شما مشخص نمود، ببینید که آیا ریسک به ریوارد شما منطقی است یا خیر. اگر نسبت زیان به سود در قالبی که گفته شد نمی گنجد، بهتر است از از انجام معامله پرهیز کنید.

4- محاسبه سه درصد زیان : محاسبه کنید سه درصد زیان از کل حسابتان چه مقدار می شود. اگر می خواهید بیش از سه درصد پول خود را روی یک معامله ریسک کنید از ورود به بازار بپرهیزید.

5-ارزش هر پوینت زیان- سه درصد پول(دلار) حسابتان را بر میزان پوینت هایی که برای حد ضررتان در نظر گرفته اید تقسیم کنید به این صورت مشخص می شود هر پوینت ضرر شما چه میزان ضرر به شما تحمیل می کند.

اگر این محاسبات را بی ارزش می دانید تا زمانی که آنها را محاسبه نکرده اید از ورود به بازار بپرهیزید.

6- محاسبه مارجین برای هر پوینت – حال که فهمیدید اگر بازار در خلاف پیش بینی شما برود هر پوینت آن چه میزان ضرر برای شما به همراه دارد ارزش هر پوینت زیان را در 100 ضرب کنید.(یا میزان مارجین برای یک پوینت استاندارد آن جفت ارز را محاسبه کنید و سپس با نسبت بندی مارجین و لوریج ارزش هر پوینت ورودی را به دست آورید) مارجین درگیر پوزیشن شما باید به این میزان باشد.

اگر تمایل به استفاده مارجین بیشتر از محاسبات دارید به خاطر متضرر نشدن از ورود به بازار بپرهیزید.

7- مارجین کراس ریت ها – برای ارزهایی که طرف دوم آنها دلار است به محاسبات این قسمت نیازی نیست اما اگر ارز طرف دوم دلار نیست باید مارجین بدست آمده قسمت قبل را در نرخ برابری لحظه ای آن ارز نسبت به دلار ضرب کنید تا مارجین آن معامله بدست بیاید.

اگر 7 قانون مدیریت سرمایه بالا را رعایت کرده اید دیگر دلیلی برای تعلل وجود ندارد از معامله خود لذت ببرید. وارد بازار شوید و نگرانی از بابت مدیریت سرمایه نداشته باشید در بدترین حالت شما سه درصد زیان می کنید که در آینده قابل جبران است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

اشتباهات رایج در فارکس

1- کمبود دانش: یکی از اصلی ترین دلایل معاملات زیان آور، کمبود یا نداشتن دانش و آگاهی لازم نسبت به شرایط و واقعیات بازار می باشد. معامله در بازار مبادلات ارز نیز مانند هر حرفه دیگر، نیازمند دانش و تجربه کافی است.

2- معاملات احساسی: این مورد آسیب رسان ترین دلیل برای از بین رفتن حساب می باشد. معاملاتی که برگرفته از برنامه و روش معاملاتی نیست با احساس تریدر سرو کار دارد و به علت اینکه برای این معاملات از تفکر و تعقل استفاده نشده عموما زیان آور هستند. احساسات گوناگونی می تواند در معاملات دخیل باشد اما یک نکته در تمام احساسات معامله گران یکسان است، تمامی معاملات احساسی منجر به ضرر میگردند. احساس غالب، در اکثر موارد طمع برای کسب سود بیشتر است. در حالی که جلوگیری از ضرر نکته مهم تری است. احساسات خود را بشناسید و در زمان ترید کردن تا حد امکان آنها را کنترل کنید. ( بقیه در ادامه مطلب )

 

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ادامه مطلب...
ارسال توسط شایان دیبا

 

معمولا معامله گران مبتدی به دو صورت موجودی حسابشان را از بین می برند یا با نگذاشتن حد ضرر (استاپ لاس) و یا با معاملات زیان آور پشت سر هم.

در حالت اول برای افراد مبتدی حد ضرر مانند محافظی محکم جلوی از بین رفتن حساب را می گیرد اما آنها عموما با نگذاشتن حد ضرر اجازه می دهند ضررشان انباشته شود. شاید چندین معامله برایشان پیش بیاید که با نگذاشتن حد ضرر، معامله پس از مدتی وارد سود شود اما حتما پس از مدتی به دامی گرفتار می شوند که بازار بر خلاف جهت آنان حرکت می کند و موجب از بین رفتن کل سرمایه در یک معامله می شود.

حالت دوم در صورتی پیش می آید که معامله گر مدیریتی بر ضررهای خویش ندارد و اجازه می دهد ضررهای متوالی و بعضا بزرگ موجودی حسابش را از بین ببرند. برای پیش گیری از این حالت توصیه می شود در هیچ معامله واحدی، مقدار حد ضرر (استاپ لاس) بیش از 3 درصد کل موجودی سرمایه نگردد و در هیچ زمانی مجموع مقدار حد ضرر (استاپ لاس) معاملاتی که همزمان باز هستند بیش از 6 درصد موجودی حساب نباشد. به عنوان مثال برای حسابی 1000 دلاری حداکثر ریسک یک معامله در صورت رسیدن بازار به حد ضرر باید 30 دلار باشد و پیرو این قضیه تنظیم لات (حجم) معامله انجام شود و هیچ زمانی ریسک مجموع معاملات همین حساب نباید بیش از 60 دلار بشود. توصیه می شود معامله گران برای هر بازه زمانی خود حد ضرری خاص داشته باشند. به عنوان نمونه در صورت 6درصد زیان در روز یا 10 درصد زیان سرمایه در هفته از معاملات دست کشیده و علت زیان های خود را بر اساس روش معاملاتی خود و مدیریت سرمایه مورد بازبینی قرار دهند و پس از بررسی و رفع اشکالاتی که باعث به وجود آمدن معاملات زیان ده شده است فعالیت خود را از سر گیرند.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

ریسک به ریوارد

یکی از مهمترین اصول مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه رعایت نسبت زیان به سود (Risk/Reward یا R/R) می باشد. قبل از انجام هر معامله شما باید بدانید سود احتمالی که از آن معامله توقع دارید چقدر است و برای به دست آوردن این مقدار سود حاضرید چه میزان از سرمایه خود را به خطر بیندازید. آیا منطقی است که برای به دست آوردن یک سود 1000 دلاری، 5000 دلار ریسک را بپذیریم؟ قطعا پاسخ منفی است. اصول مدیریت ریسک بیان می کند که در هر معامله، میزان ریسک حداکثر باید نصف سود مورد انتظار باشد. یعنی اگر برای یک معامله فرضا 30 پوینت استاپ لاس در نظر گرفته اید، حد اقل 60 پوینت یا بیشتر را باید به عنوان تارگت در نظر بگیرید. اگر فرصت معاملاتی پیش بیاید که نتوانیم این نسبت را برای آن به کار گیریم، توصیه اکید این است که کلا از آن معامله صرف نظر کنیم.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

Drawdown نشان دهنده حداکثر افت سرمایه از مقدار ماکزیمم می باشد و عموما به صورت درصد بیان می گردد. به عنوان مثال اگر یک معامله گر حساب 20000 دلاری داشته باشد و با ضرری معادل 5000 دلار، حساب خود را به 15000 دلار برساند 25 درصد drawdown را تجربه کرده است. نکته جالب توجه در مورد drowdown این است که اگر یک معامله گر درصدی ضرر کند، برای بازگشت به رقم اولیه باید درصدی بیش از آن مقدار را سود کند! اجازه بدهید مثالی بیاوریم: معامله گری 20000 دلار سرمایه دارد. 50 درصد سرمایه خود را ضرر می کند و سرمایه او به 10000 دلار می رسد. حال اگر وی بخواهد به رقم 20000 دلار اولیه برگردد، باید سرمایه فعلی خود را دو برابر کند. یعنی برای جبران 50 درصد ضرر، باید 100 درصد سود کند که این کار بسیار دشواری است.

به همین ترتیب اگر معامله گر 10 درصد drawdown داشته باشد، برای جبران آن باید 11.11 درصد سود کند…

جدول drawdown

جدول drawdown

به توجه به مطالب فوق، معامله گر باید توجه داشته باشد که “حفظ سرمایه و ضرر نکردن در اولویت قرار دارد”

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

احتمالات

پیش بینی ریاضی، فرآیند بسیار مهمی در ترید است. شما میتوانید این علم رابه نفع خودتان بکار ببرید و یا اجازه دهید بازار از آن به نفع خویش استفاده کند.

همانطور که قبلا گفته شد برای موفقیت در بازار و کسب سود مداوم به سه عامل کلی نیاز داریم، نقش و اهمیت سه عامل بالا تا حدی می باشد که ایراد و نقصان در اجرای هر کدام از آنها منجر به از دست رفتن کل حساب خواهد شد. به عنوان مثال در صورتی که تریدر به دو عامل “دانش و تجربه” و “نگرش و روانشناسی” تسلط کافی داشته باشد ولی اصول مدیریت سرمایه را برای تعیین حجم معاملات در نظر نگیرد، پس از مدت کوتاهی سرمایه اش را از دست خواهد داد.

عامل دیگری که شانس کسب در آمد و افزایش حساب را برای معامله گران کمتر می کند میزان اسپرد و تفاوت نرخ خرید و فروش می باشد. اگر شما به صورت کاملا اتفاقی در بازی شیر یا خط شرکت کنید شانس پیروزی و بخت شما کاملا برابر و 50 درصد می باشد حال آنکه در بازار های مالی شما شانسی برابر 50 در صد ندارید و بابت هر معامله مبلغی را به عنوان کارمزد (اسپرد) به کارگزار خود می پردازید. در این صورت حتی اگر شانس موفقیت سیستم تحلیل و پیش بینی شما 50 در صد باشد باز هم در بلند مدت شما یازنده خواهید بود چرا که به مرور سرمایه شما تحلیل می رود. بنابراین باید سیستمی را پیدا کنید که شانس موفقیت تان را به بیش از 50 در صد برساند. مساله دیگر میزان سرمایه ای می باشد که بر اساس آن معامله می کنید. دوباره به مثال شیر یا خط بر میگردیم من 1 دلار و شما 10 دلار دارید با هر شیر من یک سنت برنده و با هر خط یک سنت می بازم در صورتی من کل پولم را از دست می دهم که شما 100 خط متوالی بیاورید و شما در صورتی می بازید که من 1000 خط متوالی بیاورم. در صورتی که بین ما کسی مانند بروکر کارمزد نگیرد!!! حال اگر هر شیر 25 سنت مرا برنده و هر خط 25 سنت مرا بازنده کند چه اتفاقی روی می دهد؟ بعد از چهار خط متوالی من سرمایه ام را از دست می دهم و بعد از 40 شیر متوالی شما سرمایه خود را از دست می دهید، شانس چهار احتمال متوالی بیشتر است یا 40 احتمال متوالی؟ کاملا معلوم است که احتمال از دست رفتن سرمایه من 10 برابر احتمال سرمایه شما می باشد. احتمالات این بازی در بازار مبادلات ارز کاملا عینیت دارد و در صورت استفاده از سرمایه کم یا لوریج بالا احتمال بازنده شدن و از دست رفتن سرمایه بسیار زیاد می باشد. برای این منظور غیر از تلاش برای افزایش شانس موفقیت در معاملات، با سرمایه زیاد یا لوریج کمی وارد بازار شوید تا احتمال بازنده شدن شما در مقابل بازار کاهش یابد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

مدیریت سرمایه

برای ورود به هر بازار و حرفه ای مهم ترین انگیزه و دلیل برای اغلب افراد کسب درآمد می باشد حال آنکه شرایط گوناگون شخصی، اجتماعی و بازده درآمد می تواند در انتخاب مسیر و نوع کار یا سرمایه گذاری تاثیر گذار باشد.

اگر بخواهیم بی پرده با اغلب کسانی که می خواهند وارد بورس های با فراریت بالا مانند (مبادلات ارز، طلا، نقره، نفت و غیره) صحبت داشته باشیم باید اذعان کنیم که شرایط ورودی و سرمایه گذاری در این بورس ها بسیار آسان می باشد و با توجه به ریسک موجود نیز بازده سرمایه میتواند تا ده ها و صد ها برابر باشد اما از یاد نبریم که ماهیت فرار و بازیگران زیاد این بورس ها باعث به وجود آمدن ضوابط خاص شده است که این ضوابط از قوه تشخیص بسیاری افراد پنهان می باشد. بیشتر از آن که در این بورس ها فرد در حال رقابت با بازیگران دیگر باشد در حال رقابت با خود و محک زدن دانش، تجربه و شرایط روحی روانی خویش در بورس می باشد. برای موفقیت در بورس های این چنینی سه عامل مهم در موفقیت فرد نقش دارد.

الف: دانش و تجربه

ب: مدیریت سرمایه (Money Management)

ج: نگرش و روانشناسی

در صورتی که سرمایه گذار هر یک از عوامل فوق را نادیده بگیرد و یا در اجرای اصول کوتاهی نماید مستقیما باعث زیان خود شده و قسمت قابل توجهی از سرمایه خود را از دست خواهد داد. تجربه نشان داده است افرادی که از دانش و تجربه کافی برخوردار نبوده و یا مدیریت ریسک و سرمایه را جدی نمی گیرند و افرادی که نگرش صحیحی به معاملات نداشته و بر خود تسلط کافی ندارند، سرمایه خود را در زمانی کوتاه از دست می دهند.

توجه داشته باشید که این بخش، قسمتی کوچک از کل دوره می باشد ولی با این وجود رعایت، تسلط و بکارگیری تمامی دستورات و پیشنهادهای این قسمت به طور مستقیم با ماندگاری و سودآوری سرمایه گذاری نسبت مستقیم دارد. بنابراین توجه و تمرکز فراوان شما نسبت به این قسمت را برای موفقیت امری واجب و ضروری می دانم.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

برای نصب اکسپرت جدید به محل درایو نصب نرم افزار متاتریدر بر روی رایانه رفته، وارد پنجره Expert شده و اکسپرت مبادلات ارز برنامه نویسی نوشته شده را در این قسمت قرار می دهیم سپس نرم افزار را یک بار می بندیم و باز می کنیم در صورت درست نصب شدن، اکسپرت در قسمت Navigator و زیر شاخه Expert Advisors قابلیت فعال سازی دارد. برای نصب ایندیکاتور مبادلات ارز نیز مانند روش بالا عمل می کنیم با این تفاوت که بعد از ورود به پنجره Expert وارد پنجره Indicators می شویم و ایندیکاتورهای برنامه نویسی شده را در این قسمت قرار می دهیم مانند بالا نرم افزار را یک بار باز و بسته می کنیم سپس از قسمت Custom Indicators به ایندیکاتور اضافه شده دسترسی پیدا می کنیم.

Excerpt
اصول نصب نرم افزار (MetaTrader) اصول کار با منوهای مختلف اصول کار با منوی File اصول کار با منوی View اصول کار با منوی Insert اصول کار با منوی Charts اصول کار با منوی Tools اصول کار با منوی Window اصول نصب و استفاده از Indicator و Expert

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

در این قسمت تنظیمات مربوط به نمایش پنجره های گوناگون در نرم افزار انجام می شود قسمت اول گزینه های مربوط به چیدمان نرم افزار و گزینه های دوم نشان دهنده جفت ارزها و نمودارهای باز بر روی نرم افزار می باشد.  1)New Windows: گزینه باز کردن پنجره های جدید در نرم افزار 2)Cascade: نمایش چیدمان پنجره ها پشت سر هم 3)Tile Horizontally: نمایش چیدمان پنجره ها به صورت افقی 4)Tile Vertically: نمایش چیدمان پنجره ها به صورت عمودی 5)Arrange Icons: نمایش چیدمان پنجره ها به صورت آزاد

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

این منو از سه قسمت و پنج زیر مجموعه تشکیل شده است. 1)New Order: این قسمت از مهم ترین پنجره های نرم افزار متا تریدر می باشد که انجام معاملات و دستورات از طریق آن انجام می شود.  در سمت چپ این پنجره هر بار تغییر لحظه ای قیمت را بر روی نمودار به صورت خطی مشاهده می کنیم. در سمت راست این پنجره گزینه اول Symbol می باشد فلش سمت راست این گزینه لیست جفت ارزها، کالاها، سهام، شاخص های بروکر که کاربر اجازه معامله بر روی آنها را دارد نمایش می دهد و انتخاب هر کدام از آنها در جلوی گزینه Symbol برای معامله نشان داده می شود. گزینه بعدی Volume، حجم معامله ای که کاربر برای بروکر معین می کند را نشان می دهد. گزینه Stop Loss حد توقف ضرر معامله کاربر را نزد بروکر مشخص می کند. گزینه Take Profit حد بستن سود معامله کاربر را نزد بروکر مشخص می کند. گزینه Comment برای نوشتن توضیحات کاربر در مورد معامله فوق می باشد. گزینه Type نوع دستور کابر برای انجام معامله را مشخص می کند. Instant Execution سفارش دستورات لحظه ای و دستی بر اساس نرخ های موجود را برای بروکر معین می کند. در این پنجره قیمت خرید و فروش کارگزار نمایش داده می شود در صورتی که برای بستن معامله ای باز این پنجره باز باشد زیر قسمت Buy و Sell گزینه بستن معامله در حجم و قیمت تعیین شده نمایش داده می شود. گزینه Enable maximum deviation quoted price برای زمانی بکار می رود که قیمت لحظه ای بروکر با قیمتی که کاربر دستور را صادر کرده متفاوت می باشد و این گزینه حداکثر نمایش تغییرات قیمت بروکر با قیمت صادر شده مشتری را برای دستور جدید نشان می دهد. در Pending Order سفارش دستورات بر اساس تغییرات قیمت در آینده را، برای بروکر مشخص می نماید. در دستورات معلق مکان و جهت ورود، قیمت ورود و تاریخی که دستور لغو می شود تعیین می گردد. 2)History Center: این پنجره مربوط به ذخیره اطلاعات خام قیمت های بروکر می باشد از طریق این پنجره می توان دریافت، ارسال، پاک کردن، تصحیح و اضافه کردن کردن اطلاعات خام را انجام داد و تغییرات انجام شده را بر روی نمودارهای نرم افزار مشاهده کرد. 3)Global Variables : این گزینه به کاربر اجازه ثبت متغیر های جهانی که بر روی قیمت ها تاثیر دارند را برای کاربر ایجاد می کند. 4)MetaQuotes Language Editor: این گزینه نرم افزار متاکُد که در داخل آن می توان برای متا تریدر بر اساس زبان برنامه نویسی ام کیو ال MQL برنامه نویسی انجام داد را باز می کند. برای برنامه نویسی ایندیکاتورها و استراتژی ها از این قسمت استفاده ...

 

 

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ادامه مطلب...
ارسال توسط شایان دیبا

 

ابزارهای این منو تنظیمات نمایش و استفاده از نمودارها را ارائه می دهد. 1) Indicators List: لیست اندیکاتورهایی را که در نمودار فعال صفحه قرار دارند نمایش می دهد. از پنجره این گزینه میتوان ایندیکاتورهای باز بر روی نمودارهارا پاک نمود و یا تغییراتی در آنها اجام داد.  2)Objects: در این قسمت لیست اشیا و اشکال داخل پنجره ها نمایش داده می شود. گزینه های زیر مجموعه آن برای حذف، اضافه، تغییرات و پاک کردن و یا برگرداندن اشیا آنها استفاده می گردد. 3)Bar Chart: نمودارها به صورت میله ای نمایش داده می شود. 4)Candlesticks: نمودارها به صورت شمعی نمایش داده می شود. 5)Line Chart: نمودارها به صورت خطی نمایش داده می شود. 6)Foreground Chart: با انتخاب این گزینه هر مدل از نمودارهای قیمت بالاتر از تمام اشیا، خطوط و ایندیکاتورهای نمودار نشان داده می شود. 7)Periodicity: در این قسمت بازه زمانی هر مدل از نمودارهای میله ای، شمعی یا خطی نمایش داده می شود. قابل به ذکر می باشد منظور از بازه زمانی، مقدار زمان تعریف شده برای آغاز و پایان یک میله، شمع یا نقطه اتصال نمودار خطی می باشد. 8)Template: الگوهایی که از اندیکاتورها، اشکال، دوره های زمانی و موارد دیگر در نمودار فعال ذخیره شده است در این قسمت قرار می گیرد. از الگوی هر نموداری میتوان برای نمودارهای دیگر یا برای تحلیل های گوناگون استفاده کرد. حذف، اضافه و بازیابی این الگوها از این قسمت انجام می شود. 9)Refresh: در صورتی که نرم افزار به بروکر یا سرور دریافت قیمت ها متصل باشد با زدن این گزینه قیمت های نمودار فعال دوباره از سرور بازیابی می شود. 10)Grid: انتخاب این گزینه نقطه چین های افقی و عمودی نمودار را نمایان یا مخفی می کند. 11)Volumes: انتخاب این گزینه حجم معاملات بر روی زیر نمودار فعال را نشان می دهد. قابل به ذکر می باشد از آنجا که حجم معاملات بازار مبادلات ارز قابل اندازه گیری نمی باشد حجم نمایان فقط مربوط به بروکر نرم افزار می باشد. 12)Auto Scroll: در صورت فعال بودن این گزینه، با تغییرات قیمت، به شکل خودکار آخرین تغییرات قیمت را در سمت راست نمودار نمایش می دهد. 13)Chart Shift: برای راحتی تحلیل و تمرکز بر روی آخرین تغییرات، یک پنجم قسمت فضای راست نمودار فعال به شکل آزاد باقی می ماند و تغییرات قیمت در چهار پنجم فضای نمایش نمودار لحاظ می گردد. 14)Zoom In: با انتخاب این گزینه حالت نمایش بازه های زمانی نمودار فعال فشرده تر نشان داده می شود. 15)Zoom Out: با انتخاب این گزینه حالت نمایش بازه های زمانی نمودار فعال بازتر نشان داده می شود. 16)Step by Step: این گزینه به کمک کلید میانبر آن(F12) به کاربر این اجازه را می دهد که تغییرات گذشته نمودار را در هر بازه، گام به گام رو به جلو ببیند. برای نمایش چهارتایی جلو یا عقب بردن تغییرات نمودار میتوان از فلش های جهت دار چپ و راست صفحه کلید استفاده کرد. 17)Properties: قسمت اول پنجره ای که در این گزینه باز می شود(Colors) مربوط به تنظیمات رنگ نمودار فعال می باشد. 

 

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ادامه مطلب...
ارسال توسط شایان دیبا
 
تاريخ : جمعه 17 بهمن 1393برچسب:,

 

این منو ابزارهای تحلیل و آنالیز بازار را در اختیار کاربر قرار می دهد. 1) Indicators :اندیکاتورهای معاملاتی ابزارهایی هستند که بوسیله فرمول های ریاضی از روی تغییرات قیمتی بازار، قابلیت پیش بینی و تحلیل بازار را برای کاربر ایجاد می کند. شش گزینه اول آن آخرین ایندیکاتورهایی استفاده شده توسط کاربر می باشد. چهار گزینه بعدی دسته بندی ایندیکاتورهای پیش فرض توسط نرم افزار می باشد و آخرین گزینه در این قسمت اندیکاتورهایی می باشد که از منابع مختلف یا بصورت برنامه نویسی شده در پوشه ایندیکاتورها قرار داده شده است. 

 2) Lines : ابزارهایی که خطوط افقی، عمودی و شیب دار با زاویه های مورد نظر ترسیم می کند. 3) Channels : ابزارهای این قسمت کانال های قیمتی با قابلیت های ترسیمی گوناگون رسم می نماید. 4) Gann: ابزارهای گوناگون استفاده از تئوری گن Gann در این قسمت قرار دارد. 5) Fibonacci : ابزارهای گوناگون استفاده از تئوری فیبوناچی Fibonacci در این قسمت قرار دارد. 6) Shapes : ابزارهای این گروه شکل های گوناگون برای ترسیم در چارت را رسم می نمایند. 7) Arrows : ابزارهای این گروه پیکان ها و نشانه هایی را برای استفاده بر روی چارت رسم می نمایند. 8)Andrews Pitchfork : چنگال اندروز – از این ابزار برای رسم نوعی ترند لاین استفاده می شود. 9) Cycle Lines : از این ابزار برای رسم دوره های زمانی یکسان بر روی چارت استفاده می شود. 10) Text : از این ابزار برای نوشته های گوناگون بر روی چارت استفاده می شود. 11) Text Label : از این ابزار نیز مانند ابزار قبلی برای نوشتن بر روی چارت استفاده می شود با این تفاوت که نوشته های این قسمت در بازه های زمانی گوناگون در مکان های مختلف قابل دید و استفاده قرار می گیرند.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

بعد از کلیک بر روی منوی مربوطه تصویر زیر دیده می شود.

این منو از چهار قسمت اصلی و 10 گزینه تشکیل شده است :

-

 

منوی (View)

--

1) Languages در این قسمت قابلیت تعویض زبان نرم افزار بر اساس زبان های پیش فرض وجود دارد.

2) Toolbars این قسمت مربوط به تنظیمات تولبارهای زیر منوهای اصلی می باشد معمولا چهار تولبار پیش فرض با زیر مجموعه هایشان در دو خط زیر منوهای اصلی قرار دارند گزینه Customize این قسمت پنجره ای را باز می کند که در این پنجره اجازه اضافه کردن، کم کردن یا جابجایی گزینه های تولبارها داده می شود.

3) Status Bar در این قسمت قابلیت نمایش Status Bar زیرین نرم افزار وجود دارد. Status Bar چهار قسمت کلی دارد در سمت چپ کلید F1 صفحه کلید یارانه برای توضیحات کمکی نمایان است بعد از آن از راست به چپ پروفایل فعال(Current profile) نمایش داده شده است که با کلیک روی آن میتوان پروفایل فعلی را تغییر داد سپس اعداد مربوط به تاریخ، قیمت باز شدن، قیمت بالایی، قیمت پایینی، قیمت بسته شدن و والیوم بازه زمانی (کندل استیک) که ماوس روی آن قرار دارد نشان داده می شود و گزینه سمت راست Status Bar مربوط به Connection Status می باشد که در صورت سبز بودن، اتصال نرم افزار به سرور را نشان می دهد.

 

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ادامه مطلب...
ارسال توسط شایان دیبا

 

بعد از کلیک بر روی منوی مربوطه تصویر زیر دیده می شود.

-

این منو از پنج قسمت اصلی و 13 گزینه تشکیل شده است: 1) New Chart: در این قسمت شما می توانید نمودار زوج ارز، سهام، کالاها یا شاخص هایی را که کارگزارتان به ارائه قیمت می پردازد را مشاهده کنید. 2) Open Offline: در صورتی که چارتی را قبلا باز کرده باشید یا اطلاعات قیمتی از آن بر روی یارانه ذخیره شده باشد در این قسمت ذخیره شده و حتی در صورت دسترسی نداشتن به اینترنت یا باز نبودن آن چارت می توانید از این نمودارها استفاده نمایید. 3) Open Deleted: این قسمت نیز مانند قسمت قبل امکان دسترسی کاربر به نمودارهایی را می دهد که در گذشته بر روی نرم افزار باز بوده اند و سپس پاک یا بسته شده اند. 4) Profile: قسمتی که اجازه ذخیره اطلاعات، چیدمان جفت ارزها و تنظیمات شخصی را به کاربر می دهد. گزینه Profile از دو بخش کلی و چند زیر مجموعه تشکیل شده است قسمت اول امکان رفتن یا برگشتن به پروفایل های بعدی یا قبلی را می دهد گزینه بعدی مربوط به ذخیره پروفایل جاری است. گزینه پس از آن برای پاک کردن پروفایل های دیگر می باشد در قسمت Remove میتوان به جز دو پروفایل Default و پروفایل فعال، باقی پروفایل ها را پاک کرد. 5) Close: برای بستن نمودار(Chart) فعال در نرم افزار بکار می رود در صورتی که به اشتباه چارتی بسته شد میتوان از قسمت Open Deleted دوباره آن چارت را با همان تنظیمات گذشته باز کرد. 6) Save As: گزینه ای که اجازه ذخیره اطلاعات ارقامی نمودار فعال نرم افزار را با فرمت های عددی می دهد. 7) Save As Picture: گزینه ای که اجازه ذخیره تصاویر را می دهد. در داخل پنجره باز شده این قسمت سه گزینه وجود دارد انتخاب گزینه اول به معنای ذخیره کلی تصویر نرم افزار با تمامی منوهای آن می باشد گزینه دوم به معنای ذخیره تصویر چارت فعال با اندازه در حال نمایش و اصلی آن می باشد گزینه سوم نیز امکان ذخیره تصویر فعال چارت را با قابلیت تنظیم پیکسل های خواهان نمایش آن، به ما می دهد. 8 ) Open an Account: همانطور که در گذشته به تشریح این قسمت پرداخته ایم از این گزینه برای بازکردن حساب دمو یا حقیقی نزد بروکر استفاده می شود. 9) Login: این گزینه برای باز کردن حساب و ارائه اطلاعات شماره حساب و پسورد به سرور بروکر استفاده می شود. 10) Print Setup: گزینه ای که تنظیمات خروجی چاپ را برای نرم افزار تعریف می کند. 11) Print Preview: گزینه ای که پیش نمایش تصویر قابل چاپ را نمایش می دهد. 12) Print: گزینه ای که اجازه چاپ تصویر را از نرم افزار متاتریدر با تنظیمات دلخواه ارائه می کند. 13) Exit: برای خروج از نرم افزار استفاده می شود.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

به طور کلی نرم افزار معاملاتی متا تریدر( پلتفرم متاتریدر) دارای چهار قسمت کلی می باشد. الف) منوهای بالای نرم افزار که کلیه ابزارهای نرم افزار در داخل آنها قرار دارد. ب) تولبار ابزارهای میان بر منوهای نرم افزار، که برای راحتی و سرعت استفاده کاربر در یک یا دو سطر زیر منوهای اصلی قرار دارند. ج) محیط میانه نرم افزار که نمودارها و ابزارهای کاربردی در این قسمت نمایش داده می شود. د) تولبار زیرین که شامل دو قسمت Status Bar و Charts Bar می شود.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

اصول دانلود نرم افزار متاتریدر 4 و فعال سازی این نرم افزار : پس ازکلیک بر روی لینک دانلود نرم افزار متاتریدر از اینجا ، و انتخاب دکمه save file مطابق تصویر (1) ، یک فایل اجرائی با نام fibo4setup.exe بر روی کامپیوتر شما ذخیره میشود ؛ به محلی که این فایل اجرائی ذخیره شده رفته و بر روی آن دوبار کلیک می کنیم تا این فایل اجرا شود (برای انجام این مرحله میتوانید مستقیما به دسک تاپ رفته و بر روی شورت کات fibo4setup –  دابل کلیک کنید و یا به پوشه دانلود در فولدر داکیومنت کامپیوتر خود رفته و بر روی فایل ذخیره شده fibo4sutup دابل کلیک کنید) ؛ که در این صورت پنجره ای مانند تصویر دو باز می شود. -

 

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ادامه مطلب...
ارسال توسط شایان دیبا

 

متاتریدر

بروکرها در بازار مبادلات ارز کارگزارانی می باشند که مشتریان خُرد را به بانک ها و موسسات مالی بین المللی متصل می کنند. ایشان با ایجاد شرایط دادوستد برای سوداگران (معامله گران) امکان حضور ایشان را در بورس های بین المللی فراهم می کنند. با اینکه عمر سوداگری و کسب سود از تغییر نرخ ارزهای مختلف سابقه ای به اندازه اختراع پول دارد ولی حضور عامه مردم و آسان شدن شرایط معامله برای سرمایه گزاران کوچک سابقه ای بیش از 15 سال ندارد. پیشرفت تکنولوژی و آسان شدن ارتباطات باعث فراهم شدن این شرایط برای سرمایه گزاران شده است. هر بروکر در بازار مبادلات ارز جهت انجام معاملات نیاز به محیطی دارد که بتواند از طریق آن با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و در عین حال که آنها را از قیمت های خود آگاه می سازد شرایطی را فراهم سازد که بر اساس آن بتوان مراحل انجام یک معامله را به ثبت رساند. اصولا این مراحل شامل دریافت تقاضای پیش خرید و پیش فروش و بستن معاملات می باشد که هر کارگزاری بر روی کالاها یا ارزهای به خصوصی کار می کند که به کاربران خود بر اساس آن سرویس می دهد. برای ارائه این خدمات هر بروکر از محیطی خاص با نام پلتفرم (پایانه معاملاتی)Platform استفاده می کند که ممکن است بروکرهای مختلف از پلتفُرم های مشابهی استفاده کنند. بعضی از این پلت فرم ها در بین کاربران از محبوبیت بیشتری برخوردارند. هر پلتفُرم امکانات مخصوص به خود را دارد به طوری که در بعضی از آنها فقط امکان انجام معامله وجود دارد و آنالیز بازار و تغییرات قیمت را باید از محل دیگری به دست آورد. البته پلتفُرم های دیگری وجود دارند که علاوه بر قبول دستورات خرید و فروش، این امکان را به ما می دهند که علاوه بر عملیات ذکر شده، منحنی تغییرات لحظه ای قیمت را دنبال کرده و با استفاده از ابزارهای مختلف موجود در این فضا به تحلیل و آنالیز بازار بپردازیم. برای دستیابی به پلتفُرم مخصوص هر بروکر باید به سایت اینترنتی آن بروکر مراجعه نمود و پلتفُرم را از آنجا دریافت کرد. نکته قابل ذکر این است که بسیاری از بروکرها بابت استفاده از پلتفُرم هزینه جداگانه ای دریافت می کنند، در حالی که تعداد دیگری از بروکرها، پلتفُرم خود را به رایگان در اختیار مشتریان و حتی عموم قرار می دهند. امکان بسیار جالبی که در اغلب پلتفُرم ها وجود دارد. قابلیت انجام معاملات مجازی در حسابهای دمو (Demo Account)، یعنی بدون واریز هیچگونه مبلغی، در شرایط کاملا واقعی بازار می باشد که باعث می شود افراد مبتدی در شروع کار بدون وارد شدن ضرر به آنها کسب تجربه نمایند. در این قسمت با آموزش نسخه نرم افزار متاتریدر 4، شما را با یکی از معروفترین و کاربردی ترین پلتفرم های بروکرها آشنا می کنیم. MetaTrader از معروف ترین نرم افزارهایی است که علاوه بر اینکه رایگان است، نمودارهای قیمت را در اختیار ما قرار می دهد و شرایط دمو را نیز دارا است. این نرم افزار متعلق به شرکت MetaQuotes می باشد که تحت نظر این شرکت بروکرهای بسیاری در بازار مبادلات ارز به مشتریان خود از طریق آن ارائه خدمات می کنند. نرم افزار را میتوانید از منوی سمت راست بالای صفحه دانلود نمایید.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

سواپ

از آنجا که اغلب معاملات در بازار ارز در شبکه بانکی انجام می شود و واسطه سرمایه گذاران با بانک ها در قالب موارد بروکر (کارگزاران) می باشند. کارگزاران به علت اینکه نرخ بهره در کشورهای مختلف نزد بانک ها متفاوت می باشد بر اساس ساعت مشخص خویش ما به تفاوت نرخ بهره معاملات باز مشتریان را محاسبه و نرخ بهره آنرا در سود و زیان معامله لحاظ می کنند. بروکرهایی نیز وجود دارند که در زمان بازگشایی حساب به مشتریان اطلاع می دهند سیستم آنها بر مبنای کسر مبلغی معین به ازای هر لات معامله بعد از پایان روز کاری می باشد. مفهوم بهره شبانه در معاملات اسپات (لحظه ای) که کمتر از دو روز کاری معاملات باز می باشند کاربرد زیادی ندارد ولی در صورتی که قصد سوداگری با معاملات بلند مدت را دارید حتما از روش محاسبه بهره شبانه کارگزار و نرخ های بهره کشورهای مختلف آگاهی داشته باشید.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا
 
تاريخ : پنج شنبه 16 بهمن 1393برچسب:,

 

شایان بورس

بطور کلی سوداگران(معامله گران) از سه روش پایه برای تحلیل و پیش بینی بازار استفاده می کنند.
الف:  Technical Analysis (تحلیل تکنیکال) تکنیکالیست ها افرادی هستند که از مطالعه رفتار های بازار با استفاده از نمودارها با هدف پیش بینی آینده روند قیمت ها استفاده می کنند. آنها عقیده دارند هر چیزی که بتواند در قیمت تاثیرگذار باشد عینا در قیمت فعلی لحاظ شده است. تکنیکالیست ها بر پایه سه نظریه پایه به تجزیه و تحلیل بازار می پردازند:
– تغییر قیمت ها هدفمند می باشد
– قیمت ها بر اساس روند ها حرکت می کنند
– در مورد قیمت، تاریخ تکرار می شود
ب:  Fundamental Analysis (تحلیل فاندامنتال) فاندامنتالیست ها، سوداگرانی هستند که بر اساس متغیرهای سیاسی، واقعیت های اقتصاد بین الملل و وضعیت اقتصاد داخلی با تفسیر بنیادی در جستجوی انگیزه ها و دلایل حرک  نرخ های مبادله ارزی می باشند.
ج:  Technical & Fundamental Analysis (تحلیل تکنیکال و فاندامنتال) سوداگرانی که با ترکیب و تجزیه تحلیل عوامل تکنیکال و فاندامنتال به تفسیر و پیش بینی آینده قیمت در بازار می پردازند. روش این دسته از سوداگران بیش از آنکه وابسته به هر کدام از دو دسته بالا باشد بر اساس تجربه و ترکیب عوامل گوناگون تغییرات قیمت و عوامل بنیادی می باشد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا
 
تاريخ : پنج شنبه 16 بهمن 1393برچسب:,

 

tp

غیر از انواع دستوراتی که برای ورود به معاملات نزد کارگزار قابل تعریف می باشد دستورات دیگری نیز وجود دارند که از جنبه های مختلف مدل معاملات را برای کارگزار مشخص می کند. از مهمترین این دستورات که برای معاملات فعال و باز تعریف می شود (تیک پرافیت و استاپ لاس) Stop Loss و Take Profit هستند.
Stop Loss یا Cut Loss از خانواده دستورات استاپ می باشد. این دستور برای کارگزار مشخص می کند در صورتی که معامله وارد ضرر شد در چه قیمتی کاگزار معامله را با زیان متوقف کند.
Take Profit دستوری از خانواده دستورات لیمیت می باشد. این دستور برای کارگزار مشخص می کند در صورتی که معامله وارد سود شد کارگزار معامله را با چه میزان سود به پایان برساند.
سفارشات دیگری نیز بین کارگزاران وجود دارد که قابلیت های دیگری را به معامله گر برای انجام معاملات ارائه می دهد مانند سفارش OCO (One cancel the other)، در این سفارش دو دستور به هم ربط پیدا می کنند. فعال شدن هر کدام بصورت خودکار دستور مرتبط را باطل می کند. با اینکه دستورات دیگری نیز بین کارگزاران یا شبکه بانکی وجود دارد به علت عمومیت نداشتن فعلا به ذکر همین نمونه ها بسنده می کنیم.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا
 
تاريخ : پنج شنبه 16 بهمن 1393برچسب:,

 

order market

هر نوع معامله در بازار مبادلات ارز با مشخص شدن چهار شاخص دستوری انجام می پذیرد: 1- نوع جفت ارز 2- حجم معامله 3- تعیین دستور خرید یا فروش 4- قیمت ورودی معاملات در بازار مبادلات ارز به دو شکل کلی انجام می پذیرد 1-Market Order 2- Pending Order

آشنایی با Market Orders

سفارش و دستوری که معامله گر به صورت دستی و لحظه ای بر اساس نرخ های موجود ارائه شده وارد بازار می شود. دستوراتی که برای کارگزار دارای چهار شاخص بالا باشد دستورات لحظه ای ورود به بازار نامگذاری می شود. این دستورات توافق مشتری با نرخ لحظه ای ارائه شده کارگزار را برای ورود به معامله جدید نشان می دهد.

آشنایی با Pending Order

سفارش و دستوری که بر اساس قیمت حال حاضر بازار تعیین نشود بلکه بر اساس تغییرات قیمت دستور ورود به بازار تنظیم گردد دستورات معلق نامیده می شود. به عنوان مثال اگر قیمت جفت ارز EUR/USD برابر 1.4328 باشد، معامله گر می تواند یک دستور به کارگزار ارسال کند که اگر قیمت به 1.4421 رسید، خرید یا فروشی برای وی انجام دهد. دستورات معلق نسبت به دستورات بازاری دارای یک پارامتر اضافی یعنی زمان می باشد. در زیر دو نمونه از این دستورات بسته به جهت و قیمت توضیح داده می شود.
1- (GTC (Good till cancelled دستوری که تا زمانی که معامله گر آن را باطل نکند در بازار آماده فعال شدن باقی می ماند.
2- (GFD (Good for day دستوری که تا پایان همان روز کاری اعمال دستور آماده باقی می ماند و در صورت اتمام روز کاری دستور غیر فعال می شود. اتمام روز، ساعت توافقی کارگزار می باشد که از قبل به اطلاع سرمایه گذار رسیده است. اغلب کارگزاران ساعت 24 گرینویچ را پایان روز کاری خود قرار می دهند و دستورات GFD در صورت فعال نشدن در این ساعت ابطال می شود.
انواع Pending Order غیر از مبحث زمان فعال سازی به قیمت فعال سازی دستور نیز وابستگی دارند و از این لحاظ به چهار دسته تقسیم می شوند.
A) Buy Limit) دستور بای لیمیت دستوری است که سفارش خرید در قیمتی پایین تر از قیمت جاری بازار گذاشته می شود. این دستور زمانی استفاده می شود که معامله گر آغاز روند صعودی را پایین تر از قیمت فعلی بازار پیش بینی می کند.
B) Sell Limit) دستورسل لیمیت دستوری است که سفارش فروش در قیمتی بالاتر از قیمت جاری بازار گذاشته می شود. این دستور زمانی استفاده می شود که معامله گر آغاز روند نزولی را بالاتر از قیمت فعلی بازار پیش بینی میکند.
C) Buy Stop) دستور بای استاپ دستوری است که سفارش خرید را در قیمتی بالاتر از قیمت جاری بازار قرار می دهد. این دستور زمانی استفاده می شود که معامله گر آغاز روند صعودی را بالاتر از قیمت فعلی بازار، پیش بینی می کند.
D) Sell Stop) دستور سل استاپ دستوری است که سفارش فروش را در قیمتی پایین تر از قیمت جاری بازار قرار می دهد. این دستور زمانی استفاده می شود که معامله گر آغاز روند نزولی را پایین تر از قیمت فعلی بازار، پیش بینی می کند.

آشنایی با سایر دستورات معاملاتی

غیر از انواع دستوراتی که برای ورود به معاملات نزد کارگزار قابل تعریف می باشد دستورات دیگری نیز وجود دارند که از جنبه های مختلف مدل معاملات را برای کارگزار مشخص می کند. از مهمترین این دستورات که برای معاملات فعال و باز تعریف می شود (تیک پرافیت و استاپ لاس) Stop Loss و Take Profit هستند.
Stop Loss یا Cut Loss از خانواده دستورات استاپ می باشد. این دستور برای کارگزار مشخص می کند در صورتی که معامله وارد ضرر شد در چه قیمتی کاگزار معامله را با زیان متوقف کند.
Take Profit دستوری از خانواده دستورات لیمیت می باشد. این دستور برای کارگزار مشخص می کند در صورتی که معامله وارد سود شد کارگزار معامله را با چه میزان سود به پایان برساند.
سفارشات دیگری نیز بین کارگزاران وجود دارد که قابلیت های دیگری را به معامله گر برای انجام معاملات ارائه می دهد مانند سفارش OCO (One cancel the other)، در این سفارش دو دستور به هم ربط پیدا می کنند. فعال شدن هر کدام بصورت خودکار دستور مرتبط را باطل می کند.
با اینکه دستورات دیگری نیز بین کارگزاران یا شبکه بانکی وجود دارد به علت عمومیت نداشتن فعلا به ذکر همین نمونه ها بسنده می کنیم.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا
 
تاريخ : پنج شنبه 16 بهمن 1393برچسب:,

 

محاسبه سود و زیان معامله ای از یک جفت ارز بر اساس ارز دوم (Counter Currency) انجام می شود.
نحوه محاسبه سود و زیان تغییرات قیمت بر اساس ارز دوم
(Profit or Loss= (Sell Price – Buy Price) * (Amount
مثال: معامله گری جفت ارز یورو به دلار آمریکا را با اعتبار نیم لات در قیمت 1.2744 فروخته و در قیمت 1.2717 خرید انجام داده است سود یا زیان این معامله به شیوه زیر محاسبه می شود.
EUR/USD
Buy Price= 1.2717
Sell Price= 1.2744
Contract Size= 0.5 Lot or 50K
Profit or Loss = (1.2744 – 1.2717) * 50000= 135$
این معامله 135 دلار سود داشته است.

از آنجا که ارز مبنا اغلب حساب های معاملاتی در بازار مبادلات ارز به دلار می باشد معامله گران ترجیح می دهند سود و زیان معامله ایشان به دلار محاسبه گردد. روش محاسبه ای که در بالا ذکر شد سود و زیان بر مبنای ارز دوم (Counter Currency) محاسبه می شود. در صورتی که ارز دوم دلار نباشد یک مرحله عملیات تقسیم قیمت لحظه خروج معامله به دلار نیز محاسبه می گردد.
(Profit or Loss=((Sell Price – Buy Price)/Closing Price)* (Amount
قیمت خروجی (Closing Price) قیمتی است که فارق از نوع فرمان اولیه خرید یا فروش، معامله در این قیمت پایان می یابد. در صورتی که در ابتدا اقدام به خرید کرده باشیم قیمت خروجی قیمت فروش می باشد و در صورتی که در ابتدا اقدام به خرید کرده باشیم قیمت خروجی قیمت خرید می باشد. در انتها، محاسبه ما تقسیم بر این قیمت خروجی می شود تا سود و زیان معامله به ارز اول سنجیده شود.
مثال: معامله گری جفت ارز دلار آمریکا به ین ژاپن را با اعتبار 2Lot ابتدا در قیمت 106.89 خریده و در قیمت 107.10 فروخته است سود یا زیان این معامله به شیوه زیر حساب می شود.
USD/JPY
Buy Price= 106.89 (Opening Price)
Sell Price= 107.10 (Closing Price)
Contract Size= 2 lot or 200K
Profit or Loss= ((107.10 – 106.89)/107.10) * 200000= 392.16$
این معامله 392.16 دلار سود داشته است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

spread

در بازار مبادلات ارز، برای هر جفت ارز در هر لحظه دو قیمت متفاوت وجود دارد. یکی قیمتی است که شما می توانید در آن قیمت خرید انجام دهید (این نرخ را Ask می گویند) و دیگری قیمتی است که شما می توانید در ان قیمت فروش انجام دهید (این قیمت را Bid می گویند) تفاوت این دو قیمت را اسپرد (Spread) می نامیم. مثلا در نرم افزار معاملاتی به EUR/USD نگاه کنید، خواهید دید: Ask1.4703 و Bid1.4701 بدین معنی که قیمت خرید جفت ارز یورو به دلار برای شما 1.4703 و قیمت فروش این جفت ارز برای شما 1.4701 می باشد. تفاوت این نرخ ها معمولا در یک کارگزار مقدار ثابتی است. مثلا در این مثال اسپرد EUR/USD دو پوینت یا دو پیپ می باشد. اسپرد در واقع هزینه ای است که معامله گر برای انجام معامله خود می پردازد. همانطور که ملاحظه می کنید، نسبت به حجم معامله عدد بسیار کوچکی خواهد بود.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

 

پیپ

به علت حجم بالای معاملات در بازار تبادلات ارزی (مبادلات ارز) معمولا نرخ برابری ارزها تا پنج رقم صحیح و اعشار محاسبه می شوند. در اغلب موارد، در ارزهای اصلی به جز ین ژاپن برابری ارزها به شکل یک رقم صحیح و چهار رقم اعشار آورده می شوند. در جفت ارزهایی که نرخ برابری آنها تا چهار رقم اعشار محاسبه می شود، به رقم چهارم بعد از اعشار پیپ (Pips) یا (Point) می گویند. مثلا اگر قیمت یورو به دلار از 1.3382 به 1.3384 برسد، می گوییم 2 پیپ افزایش یافته است. به عنوان یک مثال دیگر اگر قیمت پوند به دلار از 1.8855 به 1.8757 برسد می گوییم نرخ برابری پوند به دلار ، 98 پیپ کاهش یافته است. در جفت ارزهایی که شامل ین ژاپن هستند(و طبق آنچه گفته شد تا دو رقم اعشار محاسبه می شوند) رقم دوم بعد از اعشار را پیپ یا پوینت می نامیم. به عنوان مثال اگر قیمت GBP/JPY از 188.99 به 188.88 برسد می گوییم 11 پیپ افزایش یافته است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا
 
تاريخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:,

 

لات در فارکس

 لات، واحد معاملاتی در بازار ارز بین الملل است . در بازار ارز ، می توان معاملات از طریق لات با سایز استاندارد، کوچک، میکرو و متغیر انجام داد . لات استاندارد : لات استاندارد معادل 100000واحد از ارز پایه است. ( میزان مارجین ) یا ودیعه ( مورد نیاز برای باز کردن پوزیشن یا شروع معامله با سایز لات استاندارد به میزان لوریجی که استفاده کرده اید، بستگی دارد ) لات کوچک : لات کوچک معادل 10000 واحد از ارز پایه است. ( ده برابر کوچکتر از لات استاندارد) لات میکرو: لات میکرو معادل 1000 واحد از ارز پایه است. ( ده برابر کوچکتر از لات کوچک و صد برابر کوچکتر از لات استاندارد ) لات متغیر : برخی از کارگزاران در بازار ارز ، این امکان را به تجار می دهند که لات پوزیشن را بر اساس میزان نیازشان انتخاب کنند. به عنوان مثال، تاجر می تواند معامله ای با لات 2.644 یا 58.69 واحد از ارز پایه آغاز کند. به این ترتیب تاجر می تواند تا لحظه آغاز معامله، حجم معامله را تغییر دهد . برای درک بهتر مفهوم لات به مثال زیر توجه کنید : تاجری جفت ارزی EUR/USD را با نرخ 1.4530 لانگ می کند. حالا حجم معامله این تاجر را با سایز لات های مختلف بررسی می کنیم : لات استاندارد : تاجر 100000یورو به قیمت 145300 دلار امریکا خریده است . لات کوچک : تاجر 10000یورو به قیمت 14530 دلار خریده است . لات میکرو

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا
 
تاريخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:,

 

ارز اول در جفت ارزی را ارز پایه می نامیم. ارز دوم هم ارز متغیر یا دومین ارز نام دارد. این نکته را به یاد داشته باشید که نرخ یک جفت ارزی همیشه آن میزان از ارز متغیر است که برای خرید یک واحد از ارز اول مورد نیاز است. به مثال
زیر توجه کنید : = EUR/USD ارز پایه )یورو(/ ارز متغیر )دلار امریکا ) نرخ این جفت ارزی برابر است با مقدار دلاری که برای خرید یک واحد یورو مورد نیاز است. پس اگر نرخ جفت ارزی 1.2520 EUR/USD باشد، 1.2028 دلار برای خرید یک یورو لازم است. برای سایر جفت های ارزی هم به همین ترتیب است . اگر نرخ 110.05 USD/JPY باشد، برای خرید یک دلار 118.80 ین لازم است

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا
 
تاريخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:,

 

مظنه مشتقیم و غیر مستقیم

نرخ ارز داخلی در مقایسه با ارزهای دیگر ( اغلب دلار آمریکا) با دو روش مستقیم و غیر مستقیم محاسبه می شود . روش مستقیم: میزان مورد نیاز از ارز داخلی برای خریدن یک واحد یکی از ارزهای اصلی (اغلب دلارامریکا)
روش غیرمستقیم: مقدار ارز داخلی دریافتی هنگام فروش یک واحد یکی از ارزهای اصلی . فرض کنید که ارز داخلی شما یورو است، بدین ترتیب تعیین نرخ یورو در مقابل دلار امریکا به شکل زیر خواهد بود : روش مستقیم - USD/EUR : چند یورو برای خرید یک دلار لازم است . روش غیرمستقیم – EUR/USD : چند دلار برای خرید یک یورو لازم است . به بیان ساده تر، اغلب اوقات دلار آمریکا به عنوان ارز خارجی مقابل در نظر گرفته می شود. پس می توان هفت ارز
اصلی را بر حسب نحوه محاسبه نرخ به دو دسته تقسیم کرد :

ارزهای مستقیم
USD/JPY - USD/CAD - USD/CHF -

ارزهای غیرمستقیم
EUR/USD - GBP/USD - AUD/USD - همانطور که در بالا می بینید، کشورهای ژاپن، کانادا و سوئیس برای محاسبه نرخ ارز از روش مستقیم و کشورهای
منطقه یورو، انگلستان و استرالیا از روش غیرمستقیم استفاده می کنند

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا
 
تاريخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:,

 

%85 معاملاتی که در بازار ارز بین الملل انجام می شود (حجم معاملاتی)، روی هفت ارز اصلی است. به عبارت دیگر، این هفت ارز در 85 % پوزیشن ها، مورد معامله هستند.

حچم معاملاتی هر ارز

حجم معاملات هر ارز

 

* از آنجایی که هر معامله یا مبادله ارزی، روی دو ارز یا یک جفت ارزی صورت می گیرد، جمع کل 200درصد است. 

جفت ارزی به مثابه وسیله و ابزار برای درک بهتر جایگاه جفت ارزی در بازار ارز ، می توان آنها را به عنوان وسیله یا مورد معامله در نظر گرفت. به عنوان مثال، شما فکر می کنید در چند روز آینده یورو گران خواهد شد، به همین خاطر یورو (جفت ارزی EUR/USD ) را لانگ ( Buy ) می کنید. درواقع کاری که شما انجام داده اید این است که یورو خریده و دلار امریکا را فروخته اید. اما چون در این معامله، یورو وسیله اصلی و هدف معامله است، می گوییم شما یورو را لانگ ( Buy ) کرده اید. از طرف دیگر، اگر گمان کنید که قرار است ارزش دلار امریکا افزایش یابد، یورو (جفت ارزی EUR/USD ) را شورت( Sell ) می کنید. در این معامله شما دلار خریده اید و یورو فروخته اید. پس در این حالت شما یورو را شورت ( Sell ) کرده اید.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا
 
تاريخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:,

 

مانند سهام، ارزها هم با نام های کاملشان خوانده نمی شوند بلکه برای سهولت در استفاده و ارجاع نام این ارزها کوتاه شده است. سازمان بین المللی استاندارد ( ISO ) برای هر ارز یک نام اختصاری تعریف کرده است که کد ایزو نام دارد. کد ایزو هر
ارز از سه حرف تشکیل شده است:
دو حرف اول این کدها، اختصار نام کشوری هستند که ارز به آن تعلق دارد؛
حرف سوم کدها، همان حرف اول اسم ارز است )دلار، یورو و ...(
علاوه بر کد ایزو، معمولا هر ارزی یک نام مستعار هم دارد که در میان اهالی بازار ارز رایج است.

 

کد ایزو هفت ارز اصلی

کد ایزو

CHF ، CH مخفف نام لاتین کشور سوئیس ) Helvetica Confederatio ( است. چون در این کشور 2 زبان رسمی وجود دارد، از نام لاتین برای ساخت اختصار این ارز استفاده شده است.

 

 

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا
 
تاريخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:,

 

فصل دوم

یکی از مهم ترین مسائل برای فعالان بازار ارز این است که درک درستی از نحوه انجام معاملات داشته باشند. در این فصل تمام مفاهیم پایه درباره تجارت در بازار ارز بین الملل را خواهید خواند.همچنین می آموزید که با چه نرخی باید خرید و فروش کرد، نحوه عمکرد لوریج چگونه است، نرخ جفت های ارزی چگونه نمایش داده می شود و بسیاری موارد دیگر . فصل دوم شامل شش بخش زیر می باشد : بخش اول: مفاهیم ابتدایی - مفاهیم اساسی و پایه در بازار ارز بین الملل


بخش دوم: مظنه مستقیم/غیر مستقیم و ارز پایه/متغیر در جفت ارزی - آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا دلار آمریکا در برخی از جفت های ارز، ارز اول و در برخی ارز دوم است؟

بخش سوم: لات، پیپ و اسپرد - در این بخش، راه آسانی می آموزید که با استفاده از آن ارزش یک پیپ جفت های ارزی را محاسبه کنید و پاسخ این سوال ها که چرا جفت های ارزی اسپرد دارند و تاجرها می توانند با چه حجم هایی معامله می کنند، را می فهمید . بخش چهارم: مارجین )لوریج( - این بخش به یکی از مهم ترین مزایای بازار ارز می پردازد، بدون دانستن این نکته هرگز نباید وارد بازار ارز بین الملل شوید . بخش پنجم: سود تمدید - نمی خواهید در بازار ارز بین الملل سرمایه گذاری بلندمدت کنید؟ در این بخش می آموزید که کدام جفت ارزی سود روزانه هم دارد . بخش ششم: انواع سفارشات - استراتژی های متفاوت، راه های ورود و خروج متفاوت هم می طلبد. در این
بخش می فهمید که کدام نوع سفارش ورود و خروج برای شما مناسب تر است .

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا
 
تاريخ : سه شنبه 14 بهمن 1393برچسب:,

بازار ارز و بازار سهام

بازار ارز و سهام

 

معاملات ارز و معاملات آتی و سلف

بازار آتی

در چند دهه اخیر، بازیگران اصلی صحنه بازار ارز بانک های بین المللی بودند که به دلایل مختلف، با رقبای تجاری شان در این بازار به رقابت می پرداختند. همچنین برخی از شرکت ها ( صادرکنندگان و واردکنندگان) هم از بانک ها به خاطر انجام معاملات ارزی شان کمک می گرفتند. این فعالیت ها، 98 % حجم معاملاتی بازار ارز بین الملل را به خود اختصاص می داد. اما امروزه بازار ارز بین الملل بسیار تغییر کرده است. توسعه فناوری و آسان شدن انجام معاملات خارج از کشور، سایر موسسات مالی و غیرمالی را هم به این بازار مشتاق کرده است. امروز تجار و سرمایه گذاران کوچک و خرده پا از شرکت کنندگان در معاملات ارزی هستند. امروزه سوداگری و بورس بازی، 98 % فعالیت های روزانه این بازار را تشکیل می دهد. اینگونه تراکنش ها و معاملات هم بانک ها و موسسات بزرگ و هم سرمایه گذاران خرده پا انجام می گیرد. شرکت کنندگان اصلی در بازار ارز بین الملل عبارتند از: بانک ها، بانک های مرکزی، شرکت های تجاری، تجار، کارگزاران و سرمایه گذاران کوچک. دلایل اصلی حضور این افراد در بازار ارز به شرح زیر است:

کسب سود از نوسانات جفت های ارزی و سوداگری ( نزدیک به 80% از حجم معاملات حفظ سرمایه ) سرمایه ارزی بدست آمده از فروش کالا و خدمات در خارج از کشور( در مقابل نوسانات جفت های ارزی، هجینگ )این اصطلاح به معنای فعالیت در بازار با هدف به حداقل رساندن ضررهای احتمالی ناشی از نوسانات قیمت است.در این حالت معامله گر یک جفت ارز را می خرد و در همان لحظه همان جفت ارز را می فروشد و هر دو معامله را باز می گذاردکسب سود از سود تمدید ( rollover ) ، این سود ناشی از تفاوت در نرخ بهره ارزهای مختلف است.

 

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ادامه مطلب...
ارسال توسط شایان دیبا
 
تاريخ : سه شنبه 14 بهمن 1393برچسب:,

 

معایت و محاسن فارکس

بازار ارز به عنوان بازاری شناخته می شود که هزینه های معاملاتی آن در پایین ترین سطح قرار دارند. اغلب کارگزاران حق الزحمه خود را بر اساس یکی از دو شکل زیر محاسبه می کنند:

اسپرد یا اختلاف نرخ : کارگزارن حق الزحمه خود را با اعمال قیمت های متفاوت روی پوزیشن های لانگ و شورت( خرید و فروش ارز ) بدست می آورند. ما به التفاوت نرخ ارائه شده توسط کارگزار و نرخ اصلی، منبع درآمد کارگزار است.

اختلاف نرخ و کارمزد: کارگزارانی که به این شکل حق الزحمه می گیرند، علاوه بر تفاوت نرخ یک کارمزد از پیش تعیین شده هم دریافت می کنند. در این شکل تفاوت نرخ اعلام شده از سوی کارگزار با نرخ اصلی بسیار کمتر است و هزینه های معاملاتی بسیار کمتر از شکل اول خواهد بود.

حداقلسرمایه اندک: سرمایه مورد نیاز برای آغاز تجارت در بازار ارز ، بسیار کمتر از سایر بازارها می باشد. برخی از کارگزاران امکان افتتاح حساب تجاری تنها با سرمایه اولیه 1 دلار را هم در اختیار مشتریانشان قرار می دهند ( بله! یک دلار). با این حال در اکثر کارگزاری ها، سرمایه اولیه مورد نیاز برای آغاز فعالیت 208 دلار امریکا است. حتم ا انتظار ندارید که با این میزان سرمایه گذاری صاحب ثروتی کلان شوید. اما این میزان سرمایه برای آغاز کار، کسب تجربه و آزمون و خطا بسیار مناسب است. به این ترتیب می توانید پیش از اینکه سرمایه هنگفتی را در معرض خطر قرار دهید، با مقتضیات این بازار آشنا شوید یا تجارت تان را با همان سرمایه اندک و گام به گام گسترش دهید.

تجارت تخصصی: نقدینگی منحصر به فرد این بازار، این امکان را به شما می دهد که روی چند شاخص یا جفت ارز به عنوان بخش اصلی سرمایه گذاری تمرکز کنید ) همانطور که قبلا گفته شد، 00 % معاملات تجاری روی هفت ارز اصلی صورت می گیرد(. با استفاده از این ویژگی بازار ارز می توانید هر کدام از ابزار تجارت در این بازار را مورد مطالعه و پیگیری قرار دهید تا بفهمید کدامیک سود بیشتری برای شما همراه خواهند داشت.

معاملهدرهمه جا: فقدان مکان فیزیکی خاصی به عنوام محل انجام معاملات، این امکان را به شما می دهد که در هر کجای دنیا که هستید معاملات تان را انجام دهید. تنها چیزی که برای انجام معامله لازم دارید، یک خط تلفن یا اینترنت برای ارتباط با کارگزارتان است. در ادامه می توانید چند جدول تطبیقی از بازار ارز بین الملل و سایر بازارهای مالی را ببینید.

 

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا
 
تاريخ : سه شنبه 14 بهمن 1393برچسب:,

 

با تجارت در بازار ارز بین الملل ، قدرت خرید و فروش بیشتری نسبت به سایر بازارها خواهید داشت. این امر به ما اجازه می دهد معاملات و تراکنش های بزرگ را تنها با یک سپرده پشتوانه کوچک کنترل کنیم. این امکان از طریق معاملات لوریج یا اعتبار اهرمی امکان پذیر است. برخی از کارگزاران، لوریج 288.1 را هم پیشنهاد می دهند؛ در این شرایط شما می توانید مثلا معامله ای با حجم 188888 دلار را تنها با داشتن 20 % یا 20888 دلار در حساب تجاری تان کنترل کنید. یکی از مهمترین مزایای لوریج این است که به راحتی می توان ریسک پذیری سرمایه را به حداقل رساند. با این حال باید مراقب باشید، چراکه لوریج مانند شمشیر دولبه عمل می کند. اگر از لوریج به درستی استفاده نشود، می توان به نقطه ضعف یا اشتباه معامله شما تبدیل شود. هرچقدر بیشتر از لوریج استفاده کنید، حساب شما بیشتر در معرض خطر است. برای درک بهتر این نکته، مثالی می زنیم:

دو تاجر را در نظر بگیرید که با سرمایه یکسان از لوریج های مختلف استفاده کرده اند:

تاجر الف : لوریج 288.1 با حساب تجاری به مبلغ 2888 دلار

تاجر ب : لوریج 188.1 با حساب تجاری به مبلغ 2888 دلار

اگر هر دو تاجر یک معامله استاندارد (188888 واحد) را آغاز کنند، تاجر الف روی 1908 دلار از سرمایه اش ریسک میکند ( 2888-1888= 2888 ) در حالیکه تاجر بروی 1888 دلار از سرمایه اش ریسک کرده است

* البته در بازار ارز تکنیک هایی برای مدیریت ریسک )مانند سفارش استاپ لاس یا حد ضرر( وجود دارد که به تاجران امکان کاهش ریسک پذیری سرمایه شان را می دهد. در ادامه دوره بیشتر با این تکنیک ها آشنا خواهید شد. به همین خاطر است که استفاده از لوریج بیشتر از 188.1 هیچگاه توصیه نمی شود. این نکته را هم به یاد داشته باشید: مارجین، به عنوان ودیعه نزد کارگزار باقی می ماند؛ اما بقیه سرمایه شما در خطر است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

برخلاف سایر بازارهای مالی، هیچ مکان فیزیکی خاصی برای انجام معاملات در این بازار وجود ندارد. تمام تراکنش های این بازار از طریق ارتباطات راه دور )تلفن، اینترنت و ...( میان بانک ها، موسسات بزرگ، سرمایه گذاران، تجار و سایر افراد صورت می گیرد. این نوع بازار، بازار معاملات خارج از بورس ) OTC – Counter the Over ( نام دارد. فکر می کنید حجم معاملات بازار ارز چگونه محاسبه می شود؟ برای پاسخ به این سوال، بازار بورس را در نظر بگیرید. تمام معاملات در مکان فیزیکی بازار بورس انجام می گیرد. بنابراین به سادگی می توان میزان خرید و فروش )یا پوزیشن های لانگ و شورت( را محاسبه کرد. اما در مورد بازار ارز بین املل چطور؟ وقتی مکان فیزیکی خاصی برای انجام معاملات قرار ندارد،

چگونه می توان حجم معاملات را حساب کرد؟ اصلا می توان حجم معاملات این بازار را محاسبه کرد؟!

جارت در بازار ارز بین الملل ، مزایای متعددی نسبت به تجارت در سایر بازارهای مالی دارد. مهمترین مزایای این تجارت عبارتند از: نقدینگی، 22 ساعته بودن ، معاملات لوریج )یا اعتباری(، هزینه معاملاتی پایین، حداقل سرمایه اندک، تجارت تخصصی، معامله در همه جا.

نقدینگی ::

بازار ارز بین الملل ، پر نقدینگی ترین بازار مالی در سراسر جهان است و طبق اعلام بانک جهانی حجم معاملاتی آن نزدیک به 2 هزار میلیارد دلار در روز است.

دلیل اهمیت خاصیت نقدینگی این بازار برای معامله گران چیست؟

نقدینگی به چند روش به تاجران و سرمایه گذاران کمک می کند:

مهمترین دلیل اهمیت نقدینگی این است که نقدینگی بالا تضمینی برای ثبات قیمت هاست. در چنین بازار بزرگی، همیشه می توان کسی را یافت که تمایل به خرید یا فروش ارز آنهم با قیمت جاری بازار دارد. نتیجه این امر این است که در هر ساعتی از شبانه روز می توان در این بازار معامله کرد. با این حال، گاهی اوقات هم پیش می آید که به دلیل نوسانات شدید در بازار نمی توان معامله پرسود و خوبی صورت داد. به خاطر حجم بالای نقدینگی، اغلب اوقات می توان با سرعت وارد بازار شد یا از بازار خارج شد و در پایان معامله به سود رسید. البته مثل همه بازارها هنگامی که بازار ارز بین الملل شاهد بی ثباتی است ، نوسان قیمت ها و افت میزان سرمایه، یکی از احتمالات است. میزان بالای نقدینگی، امکان دستکاری در بازار به شیوه ی گسترده و طولانی را از بین می برد. لازمه دستکاری در قیمتها ، داشتن منابع عظیم مالی )ده ها میلیارد دلار( است. چنین پیش شرطی عملا اینکار را غیرممکن می سازد.

سهمکشورهایمختلفدربازارتبادلارز بینالملل:

(جدول 1) منبع: بانک جهانی- آمار سال 2012

سهم نقدینگی

همانطور که در جدول بالا می بینیم، حدود 80% حجم معاملات بازار ارز بین الملل به انگلستان و ایالات متحده تعلق دارد. بر اساس یک قانون کلی، نقدینگی بیشتر در یک بازار به معنای حرکت بیشتر در آن بازار است. در ادامه دوره در مورد این قانون بیشتر خواهید آموخت.

بازار 42 ساعته: بازار ارز بین الملل در هر ساعتی از شبانه روز در دسترس است. به این معنا که شما می توانید از ساعت پنج بعدازظهر یکشنبه تا پنج بعد از ظهر روز جمعه، معامله ای را شروع یا تمام کنید. علت اصلی بیست وچهار ساعته بودن این بازار این است که محل فیزیکی خاصی برای انجام معاملات وجود ندارد.

ساعاتکارمهمترینمناطق

جدول 2

جدول زیر برای شناخت بهتر این ساعات کمکتان می کند:

تایم بازار

تصویر 1-ساعات کار مهمترین مناطق

همانطور که در تصویر بالا می بینید، در مناطق زمانی لندن و ایالات متحده 2 ساعت همپوشانی وجود دارد. به نظرتان این همپوشانی در ارتباط با نقدینگی و حجم معاملات چه معنایی پیدا می کند؟در تصویر زیر می توانید این ساعات را روی نقشه ببینید:

 

ساعات بازار فارکس

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

فارکس

نمی توان یک واقعه بخصوص را نقطه آغاز این بازار دانست. درواقع شکل امروزی بازار ارز بین الملل ، حاصل و نتیجه مجموعه ای از وقایع است. اما شاید بتوان نقطه آغاز ایجاد بازار ارز بین الملل را سال 1791 دانست . یعنی زمانی که توافقنامه برتون وودز ( Woods Bretton ) لغو شد. به موجب این توافقنامه، کشورهای عضو این توافق موظف بودند که قیمت ارز خودشان را نسبت به دلار امریکا یا طلا ثابت نگه دارند. پس از لغو این توافقنامه و در سال 1791 ، اغلب قدرت های اقتصادی جهان یک نظام تبادل ارز آزاد را ایجاد کردند که در آن به ارزهایشان اجازه می دادند تحت تاثیر شرایط بازار یا به عبارت دقیق تر قدرت عرضه و تقاضا، دچار نوسان شوند. در این زمان بود که بازار ارز بین الملل شروع بکار کرد.

اما سال 1799 زمانی بود که معامله در بازار ارز آغاز شد. در آن هنگام بود که امکان معامله در بازار ارز بین الملل برای تجار و سرمایه گذاران تازه کار از طریق قابلیت های تجارت آنلاین و لوریج )اعتبار اهرمی( فراهم شد. معاملاتی که فرصت خوبی برای کسب سود در این بازار بودند.

امروزه بازار ارز بین الملل با حجم معاملاتی نزدیک به 2 تریلیون دلار امریکا در روز، پر نقدینگی ترین بازار مالی در سراسر جهان است. جالب است بدانید حجم معاملاتی روزانه این بازار از مجموع حجم معاملاتی تمام بازارهای

امریکا بیشتر است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا
 
تاريخ : سه شنبه 14 بهمن 1393برچسب:,

 

بازار ارز بین الملل

بازار فارکس، مخفف بازار تبادلات ارزی ( Exchange Forex:Foreign ) است که نام دیگر آن بازار ارز است.

دربازار ارز بین المللچه چیزی معامله میشود؟

پول؛ به همین سادگی!

این بازار محلی برای خرید و فروش ارز به صورت آزادانه است. در واقع در این بازار همزمان با خرید یک ارز، ارز دیگری را می فروشند.

به این مثال توجه کنید. شما اطلاعاتی دارید مبنی بر اینکه قرار است ارزش یورو افزایش یابد؛ به همین خاطر شما اقدام به خرید جفت ارز یورو دلار ( یا EUR/USD ) می کنید. وقتی شما جفت ارز EUR/USD را می خرید، درواقع یورو

خریده اید و دلار آمریکا فروخته اید. همچنین وقتی که شما یورو می خرید، به اصطلاح یورو را لانگ ( long ) کرده اید و وقتی یورو را می فروشید، آن را شورت ( short ) کرده اید. دقت کنید در اصطلاحات بازار ارز بین الملل long به معنی خرید و short به معنی فروش می باشد.

بیشتر از 80 درصد حجم این بازار را هفتارزاصلی تشکیل می دهند:

دلار امریکا ( USD )

یورو (  EUR )

پوند انگلیس  ( GBP )

فرانک سوئیس ( CHF )

دلار کانادا ( CAD )

دلار استرالیا ( AUD )

ین ژاپن ( JPY )

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا
 
تاريخ : سه شنبه 14 بهمن 1393برچسب:,

 

به اولین فصل دوره آموزشی فعالیت در بازار ارز بین الملل خوش آمدید. امیدواریم استفاده از این دوره برای آینده تجاری شما، مفید و موثر باشد. در این فصل، تمام اطلاعات اولیه در مورد بازار تبادل ارز بین الملل را می آموزید. در درس های بعدی این دوره آموزشی، اصطلاحات و مفاهیم پیشرفته تر و با جزئیات بیشتر، همچنین ایده های تجاری را با هم مرور خواهیم کرد.

برای موفقیت در هر کسب و کاری، آگاهی از همه جنبه های آن بازار از مسائل پایه گرفته تا موضوعات پیچیده ای که آن بازار را تحت تاثیر قرار می دهند، بسیار مهم و حیاتی است. فرض کنیم شما می خواهید وارد بازار خرید و فروش خودرو شوید، آیا خریدن تعداد زیادی خودرو و فروختن آنها بدون هیچ برنامه ریزی و نقشه ای کافی است؟ قطع ا پاسخ شما هم منفی است. اما برای موفقیت در این بازار باید چگونه عمل کرد؟ شاید پاسختان این باشد که بهتر است کمی درباره بازاری که می خواهید در آن سرمایه گذاری کنید، تحقیق و مطالعه کنید و پاسخ این سوال ها را پیدا کنید: مشتری های شما چه کسانی خواهند بود؟ استراتژی ها و قیمت های رقبایتان چیست؟ نکات مثبت و منفی سرمایه گذاری در بازار خودرو کدامند؟ و بسیاری

سوال های دیگر ...

در بازار تبادل ارز بین الملل ، تاجران و معامله گران زیادی هستند که در روند سرمایه گذاری شان مارجین کال)اتمام وجه سرمایه گداری شده( یا خطای مارجین )کمبود وجه سرمایه گذاری شده( را دریافت می کنند، بدون اینکه بدانند در چنین موقعیتی باید از کدام لوریج یا اهرم افزایش سرمایه استفاده کنند. همین طور تاجران و معامله گرانی که حتی نمی دانند خطای مارجین چیست )اگر شما هم با این اصطلاحات آشنا نیستید، اصلا نگران نباشید. در این دوره آموزشی با همه این اصطلاحات آشنا خواهید شد.

در این فصل از دوره آموزشی بازار ارز بین الملل ، تمام جنبه ای اصلی این بازار را با هم مرور و مورد بررسی قرار می دهیم. موضوعاتی نظیر اینکه این بازار چگونه شکل گرفته است؟ شرکت کنندگان اصلی آنها چه کسانی هستند ؟

معایب و مزایای سرمایه گذاری در این بازار کدامند؟ پیش بینی بازار تبادل ارز بین الملل و مقایسه آن با سایر بازارهای سهام چگونه انجام می گیرد؟ و تمام مفاهیمی که به نوعی به این بازار و سرمایه گذاری در آن مربوط می شوند.

ادامه این فصل از سه بخش زیر تشکیل شده است:

بخشاول : بازار ارز بین الملل- در این بخش به پرسش های مهمی پاسخ داده می شود. بازار ارز بین الملل چیست؟ فعالیت این بازار از چه زمانی آغاز شده است؟ چه چیزی در این بازار معامله می شود؟ محل فیزیکی این

بازار کجاست؟

بخشدوم : مزایای تجارت در بازارای بین المللی- در این بخش، بازار ارز بین الملل را با سایر بازارهای مالی مقایسه می کنیم تا دلیل جذابیت این بازار را بیابیم.

بخشسوم : آشناییباشرکتکنندگان اصلی این بازار- این بخش به بررسی ماهیت شرکت کنندگان در این بازار می پردازد و نقش آنها را در این بازار مشخص می کند.

خلاصه فصل و پاسخ سوالات: در این بخش که در همه فصل ها تکرار شده است، می توانید خلاصه ای از مباحث فصل و پاسخ سوالاتی که در طول فصل مطرح شده را بخوانید.

با ما همراه باشید.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا
 
تاريخ : دو شنبه 6 بهمن 1393برچسب:,

 

برخی از دوستان از من میپرسند که چرا تحلیلهاتون ساده است و از ابزارهای متعدد بهره نمیگیرید و علی رقم اینکه از دانش این ابزار ها بهره مند هستید چرا در تحلیلها کمتر به آنها استناد میکنید ؟ در پاسخ به این دوستان عزیز بایستی عرض کنم که پس از حدود 4 سال مستمر فعالیتم در بازارهای مالی خصوصا فارکس به همان اصل قدیمی که اساتیدم به من آموختند پایبند هستم و آن چیزی نیست جز اینکه قیمت بیانگر همه چیز است . یعنی بهترین اسیلاتور و اندیکاتور و ابزار در تحلیل های تکنیکال قیمت است.

قائده تحلیل های من بر پایه نگاه دقیق به روند بازار و بررسی چارت در تایم فریم های مختلف از کوتاه مدت تا بلند مدت یک سهم یا جفت ارز یا یک کالاست. البته من هم چون بسیاری از تحلیل گران تکنیکال از اندیکاتوهای پیشرفته استفاده میکنم اما هرگز سعی نمیکنم با پیچیده کردن تحلیل ها و شاخ و برگ دادن به تحلیلهایم دوستان را گیج و سردرگم کنم. بهترین تحلیلگران جهان کسانی هستند که در چند سطر رفتار قیمت و نواسانات و تاییدیه های فنی را می نویسند و در اختیار معامله گران میگذارند.

هدف از نگارش تحلیل ها به رخ کشیدن دانش و معلومات نیست بلکه هدفم ساده کردن معادلات دشوار بازار سرمایه خصوصا فارکس و بیان آن به زبان ساده به دوستان میباشد.

برای تمام دوستان گرامی آرزوی روزهایی پر سود و سلامتی دارم.

شایان دیبا

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا
 
تاريخ : دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:,

 

 

مترجم: عطیه همدانی

 

 شرکت های مطرح در جهان که فعالیتشان را از گاراژها آغاز کردند، مانند آمازون، اپل و یا گوگل، در غرب تحسین می‌شوند. کشورهای در حال توسعه نیز می‌توانند یک یا دو نمونه از این مثال‌ها ارائه کنند: شرکت هندی تاتا و شرکت سامسونگ کره جنوبی به عنوان شرکت‌های تجاری کوچک آغاز به کار کردند؛ شرکت تایلندی گروه کاروئن پاکفند نیز که یک بنگاه کشاورزی-تجاری است که فعالیتش را از یک مغازه فروش بذر‌ آغاز کرد. گرچه باید متذکر شد که این مثال‌ها استثناء هستند. از میان میلیون‌ها شرکت کوچک در کشورهای ضعیف، به ندرت تعداد اندکی رشد می‌کنند و قوی می‌شوند. گزارش جدید توسعه جهانی که توسط بانک جهانی منتشر شده است، به بررسی روش‌ها و شیوه‌های تبدیل استارت آپ‌ها در کشورهای فقیر به یک شرکت بزرگی مانند گوگل پرداخته است.

 

محمد یونس، موسس بانک گرامین بنگلادش که یک موسسه اعتباری کوچک است، عبارت "کارآفرینان فطری"‌ را برای کشورهای فقیر به کار می‌رود. در این صورت، معلوم نیست که آینده آن‌ها چه خواهد شد؟ در آمریکا اگر یک شرکت به مدت 35 سال به فعالیتش ادامه دهد، میزان بهره‌وری و استخدام آن‌ها به 10 برابر افزایش می‌یابد. اگر یک شرکت هندی به همین مدت فعالیت کند، بهره‌وری آن تنها 2 برابر خواهد شد و تعداد کارمندان آن کاهش خواهد یافت (به نمودار مراجعه شود). آمار بانک جهانی از 54000 بنگاه در 102 کشور در حال توسعه نشان می‌دهد که بنگاه‌های بزرگی (با بیش از 100 کارگر) که بهره‌وری و دستمزد بالاتری دارند، به احتمال زیاد سطح صادرات و کارآفرینی آن‌ها نسبت به بنگاه‌های کوچک (با کمتر از 20 کارگر) بالاتر است. احتمال افزایش یک محصول جدید، استفاده از تکنولوژی جدید یا به روز کردن خط تولید در بنگاه‌های بزرگ بسیار بالا است در حالیکه بنگاه‌های کوچک تمایل به حفظ ابعاد کوچک بنگاه‌اشان را دارند.

 

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا
صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 7 صفحه بعد